[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 55 - ( 12-1395 ) ::
جلد 17 شماره 55 صفحات 68-78 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر نوروفیدبک بر بهبود حافظه شنیداری در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
خانم سمیه بهرامی ، دکتر کامران یزدانبخش
کارشناس ارشد
چکیده:   (203 مشاهده)

زمینه و هدف: مطالعه‌ی حاضر، تاثیر نوروفیدبک بر بهبود حافظه­ی شنیداری در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال تحصیلی 94-1393 بررسی کرده است.

مواد و روش­کار: روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی، از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون و دارای کنترل بود. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه است. با استفاده از نمونه­گیری در دسترس، 30 نفر از دانشجویانی که در خرده ­مقیاس­های شنیداری آزمون حافظه بالینی وکسلر دو انحراف معیار پایین­تر از میانگین را دریافت کردند؛ به صورت تصادفی، در دوگروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای به‌کار گرفته‌شده عبارتند از: خرده آزمون­های شنیداری حافظه بالینی وکسلر بزرگسالان (نسخه سوم، WMS. III) که شامل شباهت­ها وگستره­ی فضایی بود و ده جلسه نوروفیدبک به روش دیموس (2005) به صورت دوبار در هفته برای گروه آزمایش اجرا گردید. در پایان مداخله، مجدداً دو گروه با آزمون­ مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته­ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش نوروفیدبک بر بهبود حافظه­ی شنیداری در گروه آزمایش اثربخش بود (001/0P<).

نتیجه گیری: با توجه به یافته­ ها می­توان گفت که نوروفیدبک به عنوان یک ابزار مؤثر برای ارتقای توانایی­های شناختی و کارکردهای ذهنی موثر واقع می­شود لذا استفاده از آن در حوزه­های مربوطه پیشنهاد می­گردد.

واژه‌های کلیدی: نوروفیدبک، حافظه شنیداری، دانشجویان.
متن کامل [PDF 707 kb]   (150 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami S, Yazdanbakhsh K. Effects of Neurofeedback on improvement auditory memory in students of Islamic Azad University of Kermanshah. Zanko J Med Sci. 2017; 17 (55) :68-78
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-162-fa.html
بهرامی سمیه، یزدانبخش کامران. تأثیر نوروفیدبک بر بهبود حافظه شنیداری در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه. مجله علوم پزشکی زانکو. 1395; 17 (55) :68-78

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-162-fa.html

دوره 17، شماره 55 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی زانکو Zanko Journal of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 793 queries by yektaweb 3506