[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 58 - ( 8-1396 ) ::
جلد 18 شماره 58 صفحات 68-79 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی کارگاه علم سنجی در اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی قم بر اساس الگوی کرک پاتریک در سال 1394
طاهره صادقی یکتا، طاهره رمضانی ، دکتر ذبیح الله قارلی پور، زهرا دشتی، دکتر پیام کبیری، سلبی حیدری
دانشجوی کارشناسی ارشد اموزش بهداشت و ارتقاء سلامت،
چکیده:   (350 مشاهده)

زمینه و هدف: آموزش اثربخش، موجب برتری عملکردی سازمانی است. ارزشیابی آموزشی، رویکردی منظم برای جمع‌آوری داده‌ها می‌باشد که به مدیران برای رسیدن به تصمیمات مفید در مورد برنامه آموزش کمک می‌کند. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی کارگاه علم سنجی در اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی قم بر اساس الگوی کرک پاتریک انجام شد.
مواد و روش کار: در این پژوهش مداخله ای قبل و بعد، اثربخشی کارگاه علم­ سنجی در 46 نفر از اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی قم، بر اساس الگوی کرک پاتریک ارزیابی شد. داده­ ها از طریق پرسشنامه محقق­ ساخته ای که شامل دو بخش برای سنجش سطح واکنش (محتوا، مدرس و نحوه برگزاری کارگاه) و سطح یادگیری (به صورت قبل و بعد از کارگاه) بود، جمع آوری شد و در نرم افزار  SPSS-20و با استفاده از آزمون­ های همبستگی پیرسون و تی زوجی تجزیه و تحلیل گردید. سطح معنی­ داری، 0/05 p<در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین نمره رضایت افراد شرکت کننده از محتوی کارگاه (29/5±86/30)، مدرس (43/5±92/41) و نحوه برگزاری کارگاه (45/7±87/43) بود. به طور کلی میانگین نمره رضایت از کارگاه ( 06/6±18/38) بود. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنی‌داری میان رضایت کلی شرکت‌کنندگان از کارگاه با محتوای کارگاه (02/0 p=، 43/0r=)، مدرس (001/0p< ، 79/0r=) و نحوه برگزاری کارگاه (001/0p<، 65/0r=) وجود داشت. همچنین با توجه به نتایج آزمون تی‌زوجی اختلاف معناداری بین میانگین نمره سطح یادگیری در قبل و پس از برگزاری کارگاه مشاهده شد (001/0>P).
نتیجه گیری: کارگاه آموزشی علم‌سنجی، طبق الگوی کرک پاتریک بر سطح یادگیری اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی قم مؤثر بود. در این راستا بهتر است که مدیران سازمان‌ها با برنامه‌ریزی و برپایی کارگاه‌های اثربخش با استفاده از اساتید مجرب و ایجاد شرایط و فضای مطلوب برای کارگاه‌ها با بکارگیری الگوی کرک پاتریک، در افزایش دانش و مهارت پژوهشی اعضای هیئت علمی و پرسنل گام بردارند.

واژه‌های کلیدی: الگوی کرک پاتریک، کارگاه، علم سنجی
متن کامل [PDF 186 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadeghi yekta T, Ramezani T, gharlipour Z, dashti Z, kabiri P, heidari S. Survey the effectiveness of "Scientometrics" workshop for the faculty members and staff in Qom University of Medical Sciences basded on Kirkpatrick's model in 2016. Zanko J Med Sci. 2017; 18 (58) :68-79
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-204-fa.html

صادقی یکتا طاهره، رمضانی طاهره، قارلی پور ذبیح الله، دشتی زهرا، کبیری پیام، حیدری سلبی. بررسی اثربخشی کارگاه علم سنجی در اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی قم بر اساس الگوی کرک پاتریک در سال 1394. مجله علوم پزشکی زانکو. 1396; 18 (58) :68-79

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-204-fa.html



دوره 18، شماره 58 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی زانکو Zanko Journal of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3638