[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 61 - ( 4-1397 ) ::
جلد 19 شماره 61 صفحات 32-42 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی ناگویی خلقی بر اساس سلامت خانواده اصلی، خودمتمایزسازی و تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان دختر
خانم نسار رضائی نژاد ، دکتر امید مرادی، دکتر رفیق حسنی، آقای پیام سجادی
چکیده:   (325 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه مشکلات هیجانی درصد بالایی از افراد جوامع مختلف را درگیر کرده است. توانمندی و مهارت در به کارگیری مباحث هیجانی در کاهش اختلالات روانی موثر می­باشد و همچنین عوامل موثر در پیش­ بینی آن حائز اهمییت است. هدف پژوهش حاضر پیش ­بینی ناگویی خلقی بر اساس سلامت خانواده اصلی، خود متمایزسازی و تنظیم شناختی هیجان در دانش ­آموزان دختر دوره دوم متوسطه است.
مواد و روش کار: طرح پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی می باشد. در مطالعه­ ی حاضر، جامعه آماری را کلیه­ ی دانش ­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر سنندج تشکیل می­ دهند، تعداد نمونه 300 نفر می باشد. از روش نمونه گیری تصادفی(خوشه ­ای چند مرحله ­ای) استفاده کردیم. . ابزار گردآوری اطلاعات پرسش­نامه­ های ناگویی خلقی تیلور و بگبی(1994)، سلامت خانواده اصلی هاوشتات و اندرسون (1985)، خود متمایز سازی اسکورن و اسمیت (2003) و تنظیم شناختی هیجان گراس و جان (2003) بود. برای تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و SPSS 21 استفاده شد.
یافته ها: وجود رابطه­ ی خطی بین متغیرهای پژوهش با ناگویی خلقی تایید شد.  همچنین 11/3% واریانس مربوط به ناگویی خلقی به وسیله متغیرهای پژوهش تبیین شد (0/113 = 2R تعدیل یافته).ینتایج به دست آمده نشان داد که متغیرهای پیش بین، 12% از واریانس نمره کلی ناگویی خلقی را  پیش­بینی می­کنند. بین خود متمایز سازی و ناگویی خلقی در سطح (0/01≥P ) ررابطه معکوس و معنادار وجود داشت. همچنین در سلامت خانواده اصلی مقیاس باز بودن و مقیاس فرونشانی (سرکوبی) در تنظیم هیجان؛ پیش­بینی­کننده معناداری برای ناگویی خلقی در سطح (0/01≥P ) بودند.
نتیجه گیری: نتیجه می­ گیریم که با توجه به متغیرهای مورد نظر می­ توان­ ناگویی خلقی را در دانش ­آموزان پیش ­بینی کرد و به رابطه­ ی معناداری بین متغیرها پی برد و اینکه از میان متغیرها خودمتمایزسازی بیشترین تاثیر را بر ایجاد ناگویی خلقی درآن­ها دارد و رابطه بین خودمتمایز سازی و ناگویی خلقی معکوس است.
واژه‌های کلیدی: ناگویی خلقی، سلامت خانواده اصلی، خودمتمایز سازی، تنظیم شناختی هیجان
متن کامل [PDF 420 kb]   (301 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rezaeinezhad N, moradi O, hasani R, sajadi P. Predicting Alexithymia based on Parental Health, Self Differentiation and Emotional Cognitive Regulation among High School Students. Zanko J Med Sci. 2018; 19 (61) :32-42
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-346-fa.html

رضائی نژاد نسار، مرادی امید، حسنی رفیق، سجادی پیام. پیش بینی ناگویی خلقی بر اساس سلامت خانواده اصلی، خودمتمایزسازی و تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان دختر . مجله علوم پزشکی زانکو. 1397; 19 (61) :32-42

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-346-fa.html



دوره 19، شماره 61 - ( 4-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی زانکو Zanko Journal of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3855