دوره 17، شماره 54 - ( 9-1395 )                   جلد 17 شماره 54 صفحات 51-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (3505 مشاهده)

زمینه و هدف: خشم یک نگرانی عمده برای جامعه محسوب می­شود. در بسیاری از موارد خشم به رفتارهایی منجر می­شود که به زیر ساخت­های کشور آسیب می­زند و خسارت فراوانی به اقتصاد کشور تحمیل می­کند. هدف پژوهش حاضر، سنجش میزان بروز خشم معلمان شهر سنندج و مقایسه آن بین معلمان مدارس پسرانه و دخترانه می­باشد.

روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی می­باشد. جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه می­باشد. جمعیت مورد مطالعه تعداد 283 نفر از معلمان شهر سنندج است که به صورت نمونه­گیری تصادفی انتخاب شده­اند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه خشم صفت- حالت اسپیلبرگر2 جمع­آوری شد و با استفاده از نرم افزارSPSS v18 (آمار توصیفی) و نرم افزار (ANOVA)R تجزیه و تحلیل شد.

یافته­ ها: نتایج نشان داد که معلمان پایه سوم در بروز خشم بیرونی و درونی به ترتیب با میانگین­های32/3±91/14 و 78/3±90/ 16 بالاترین میزان خشم را بخود اختصاص داده­اند. بین جنسیت معلمان و خشم ارتباط معناداری وجود دارد و معلمان زن میزان خشم بیشتری را نشان دادند (01/0> .(Pهمچنین ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین بروز خشم بیرونی و درونی ارتباط معناداری در معلمان مدارس پسرانه و دخترانه وجود دارد (01/0>. (p

نتیجه­گیری: با توجه به نتایج، لازم است که معلمان بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند وآموزش ببینند. معلمان با سلامت روان بالاتر می­توانند نسل آینده ساز کشور را دریک بستر مناسب، به بهترین نحو ممکن پرورش دهند.

متن کامل [PDF 587 kb]   (1319 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/13 | پذیرش: 1395/6/24 | انتشار الکترونیک: 1395/9/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.