دوره 18، شماره 58 - ( 8-1396 )                   جلد 18 شماره 58 صفحات 79-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadeghi yekta T, Ramezani T, gharlipour Z, dashti Z, kabiri P, heidari S. Survey the effectiveness of "Scientometrics" workshop for the faculty members and staff in Qom University of Medical Sciences basded on Kirkpatrick's model in 2016. Zanko J Med Sci 2017; 18 (58) :68-79
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-204-fa.html
صادقی یکتا طاهره، رمضانی طاهره، قارلی پور ذبیح الله، دشتی زهرا، کبیری پیام، حیدری سلبی. بررسی اثربخشی کارگاه علم سنجی در اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی قم بر اساس الگوی کرک پاتریک در سال 1394. مجله علوم پزشکی زانکو. 1396; 18 (58) :68-79

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-204-fa.html


چکیده:   (3377 مشاهده)

زمینه و هدف: آموزش اثربخش، موجب برتری عملکردی سازمانی است. ارزشیابی آموزشی، رویکردی منظم برای جمع‌آوری داده‌ها می‌باشد که به مدیران برای رسیدن به تصمیمات مفید در مورد برنامه آموزش کمک می‌کند. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی کارگاه علم سنجی در اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی قم بر اساس الگوی کرک پاتریک انجام شد.
مواد و روش کار: در این پژوهش مداخله ای قبل و بعد، اثربخشی کارگاه علم­ سنجی در 46 نفر از اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی قم، بر اساس الگوی کرک پاتریک ارزیابی شد. داده­ ها از طریق پرسشنامه محقق­ ساخته ای که شامل دو بخش برای سنجش سطح واکنش (محتوا، مدرس و نحوه برگزاری کارگاه) و سطح یادگیری (به صورت قبل و بعد از کارگاه) بود، جمع آوری شد و در نرم افزار  SPSS-20و با استفاده از آزمون­ های همبستگی پیرسون و تی زوجی تجزیه و تحلیل گردید. سطح معنی­ داری، 0/05 p<در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین نمره رضایت افراد شرکت کننده از محتوی کارگاه (29/5±86/30)، مدرس (43/5±92/41) و نحوه برگزاری کارگاه (45/7±87/43) بود. به طور کلی میانگین نمره رضایت از کارگاه ( 06/6±18/38) بود. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنی‌داری میان رضایت کلی شرکت‌کنندگان از کارگاه با محتوای کارگاه (02/0 p=، 43/0r=)، مدرس (001/0p< ، 79/0r=) و نحوه برگزاری کارگاه (001/0p<، 65/0r=) وجود داشت. همچنین با توجه به نتایج آزمون تی‌زوجی اختلاف معناداری بین میانگین نمره سطح یادگیری در قبل و پس از برگزاری کارگاه مشاهده شد (001/0>P).
نتیجه گیری: کارگاه آموزشی علم‌سنجی، طبق الگوی کرک پاتریک بر سطح یادگیری اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی قم مؤثر بود. در این راستا بهتر است که مدیران سازمان‌ها با برنامه‌ریزی و برپایی کارگاه‌های اثربخش با استفاده از اساتید مجرب و ایجاد شرایط و فضای مطلوب برای کارگاه‌ها با بکارگیری الگوی کرک پاتریک، در افزایش دانش و مهارت پژوهشی اعضای هیئت علمی و پرسنل گام بردارند.

واژه‌های کلیدی: الگوی کرک پاتریک، کارگاه، علم سنجی
متن کامل [PDF 186 kb]   (1066 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/3/20 | پذیرش: 1396/6/28 | انتشار الکترونیک: 1396/8/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی زانکو می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Zanko Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb