زمینه و هدف: رضایت شغلی به عنوان یک نگرش در خصوص چگونگی احساس مردم نسبت به شغل شان تعریف شده است که در مقوله ی بهره وری نیروی انسانی در سازمان ها به عنوان یک مسئله ی بسیار مهم مطرح است. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش هوش هیجانی و مدیریت زمان در پیش بینی رضایت شغلی کارکنان بانک های شهر کرمانشاه در ماه های مهر و آبان سال 1395 صورت گرفته است.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعه پژوهش، کلیه کارکنان بانک های دولتی شهر کرمانشاه در سال 1395 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 120 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های هوش هیجانی برادبری و گریوز، رضایت شغلی پادساکف و مدیریت زمان هاشمی زاده استفاده شد. برای تحلیل داده ها علاوه بر روشهای آمار توصیفی از روش همبستگی پیرسون و ضریب تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین رضایت شغلی و هوش هیجانی (0/682r=) و بین رضایت شغلی و مدیریت زمان (0/498r=) همبستگی مثبت معناداری در سطح 001/0 P< مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش هیجانی 21% و مدیریت زمان 41% از واریانس متغیر رضایت شغلی را پیش بینی کرد (001/0P<).
نتیجه گیری: با توجه به رابطه هوش هیجانی و مدیریت زمان با رضایت شغلی، با آموزش و افزایش هوش هیجانی و مدیریت زمان، می توان رضایت شغلی و بالطبع آن میزان بهره وری در محیط کار را افزایش داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/7/8 | پذیرش: 1396/10/15 | انتشار الکترونیک: 1397/1/19