دوره 19، شماره 61 - ( 4-1397 )                   جلد 19 شماره 61 صفحات 42-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (3154 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه مشکلات هیجانی درصد بالایی از افراد جوامع مختلف را درگیر کرده است. توانمندی و مهارت در به کارگیری مباحث هیجانی در کاهش اختلالات روانی موثر می­باشد و همچنین عوامل موثر در پیش­ بینی آن حائز اهمییت است. هدف پژوهش حاضر پیش ­بینی ناگویی خلقی بر اساس سلامت خانواده اصلی، خود متمایزسازی و تنظیم شناختی هیجان در دانش ­آموزان دختر دوره دوم متوسطه است.
مواد و روش کار: طرح پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی می باشد. در مطالعه­ ی حاضر، جامعه آماری را کلیه­ ی دانش ­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر سنندج تشکیل می­ دهند، تعداد نمونه 300 نفر می باشد. از روش نمونه گیری تصادفی(خوشه ­ای چند مرحله ­ای) استفاده کردیم. . ابزار گردآوری اطلاعات پرسش­نامه­ های ناگویی خلقی تیلور و بگبی(1994)، سلامت خانواده اصلی هاوشتات و اندرسون (1985)، خود متمایز سازی اسکورن و اسمیت (2003) و تنظیم شناختی هیجان گراس و جان (2003) بود. برای تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و SPSS 21 استفاده شد.
یافته ها: وجود رابطه­ ی خطی بین متغیرهای پژوهش با ناگویی خلقی تایید شد.  همچنین 11/3% واریانس مربوط به ناگویی خلقی به وسیله متغیرهای پژوهش تبیین شد (0/113 = 2R تعدیل یافته).ینتایج به دست آمده نشان داد که متغیرهای پیش بین، 12% از واریانس نمره کلی ناگویی خلقی را  پیش­بینی می­کنند. بین خود متمایز سازی و ناگویی خلقی در سطح (0/01≥P ) ررابطه معکوس و معنادار وجود داشت. همچنین در سلامت خانواده اصلی مقیاس باز بودن و مقیاس فرونشانی (سرکوبی) در تنظیم هیجان؛ پیش­بینی­کننده معناداری برای ناگویی خلقی در سطح (0/01≥P ) بودند.
نتیجه گیری: نتیجه می­ گیریم که با توجه به متغیرهای مورد نظر می­ توان­ ناگویی خلقی را در دانش ­آموزان پیش ­بینی کرد و به رابطه­ ی معناداری بین متغیرها پی برد و اینکه از میان متغیرها خودمتمایزسازی بیشترین تاثیر را بر ایجاد ناگویی خلقی درآن­ها دارد و رابطه بین خودمتمایز سازی و ناگویی خلقی معکوس است.
متن کامل [PDF 420 kb]   (1265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/21 | پذیرش: 1397/1/28 | انتشار الکترونیک: 1397/7/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.