دوره 19، شماره 63 - ( 10-1397 )                   جلد 19 شماره 63 صفحات 94-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده:   (2590 مشاهده)
زمینه و هدف: روشنایی مطلوب یکی از مهمترین فاکتور های موثر در شرایط فیزیکی کتابخانه ها و سالن های مطالعه می باشد. هدف این مطالعه اندازه گیری میزان شدت روشنایی موجود در کتابخانه دانشکده ها و بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1394 و مقایسه با استاندارد کشوری می باشد.
مواد و روش کار: در مطالعه  توصیفی مقطعی حاضر که در سال 1394 در 7 سالن مطالعه و کتابخانه انجام گرفت، پس از تهیه ی نقشه ی ساده مکان های مورد ارزیابی، شدت روشنایی بوسیله دستگاه لوکس متر 1350TES در ارتفاع 75 سانتی متری در مرکز هر ایستگاه اندازه گیری شد. متغیرهای مورد نظر و شدت روشنایی ایستگاه ها ثبت و با استفاده از نرم افزار SPSS V.20 و آزمون تی تست (T-test) در مقایسه با مقدار استاندارد روشنایی آنالیز شد.
یافته ها: نتایج این بررسی نشان داد که میانگین شدت روشنایی در سالن مطالعه پسران و دختران به ترتیب 460، 382 لوکس بوده که در مقایسه با حدود مجاز کشوری اختلاف آماری معناداری مشاهده نگردید (>p0.05). اما شدت روشنایی در قفسه کتابها با میانگین 190 لوکس کمتر از حد مجاز بود. نسبت مساحت پنجره به مساحت کف کل کتابخانه ها 07/0 بود.
نتیجه گیری: نتایج بررسی های انجام شده حاکی از آن است که میانگین شدت روشنایی در سالن های مطالعه پسران و دختران مناسب، اما در سالن قفسه کتاب ها به دلیل جانمایی نامناسب قفسه کتابها و منابع روشنایی مصنوعی کمتر از حد مجاز بود .
 
متن کامل [PDF 531 kb]   (867 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/11/6 | پذیرش: 1397/3/26 | انتشار الکترونیک: 1397/10/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.