زمینه و هدف : اختلال نارسایی توجه_ بیش فعالی ، از شایعترین اختلالات عصب _تحولی دوران کودکی است که با سه مشخصهی نارسایی توجه ، فزونکنشی و تکانشگری شناخته میشود، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر توانبخشیشناختی رایانهیار بر بهبود بازداری پاسخ، برنامهریزی کودکان واجد نشانه های نارسایی توجه- بیش فعالی است.
مواد و روش کار: طرح پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است، که در مدارس دوره ابتدایی شهر شهرضا در سال تحصیلی 95-96 اجرا شد، در این پژوهش از مقیاس سوانسون، نولان و پلهام، 1980 (SNAP-IV ( استفاده شد و هم چنین از نسخه ی نرم افزاری آزمون عملکرد پیوسته و آزمون برج های لندن برای اثربخشی استفاده شد، برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس با استفاده ازSPSS 24 استفاده شد.
یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد که توانبخشی شناختی رایانه یار به طور معنیداری باعث بهبود بازداری پاسخ و برنامهیزی دانشآموزان دارای نشانههای نارسایی توجه- بیش فعالی میشود.
نتیجه گبری: نتایج این مطالعه نشان داد که دانش آموزان دارای اختلال ADHD از بازداری پاسخ،برنامه ریزی پایینی برخوردار بوده و آموزش توانبخشی شناختی با افزایش میزان بازداری پاسخ، برنامه ریزی دانش آموزان دارای اختلال ADHD میتواند به بهبود بیش فعالی/کمبود توجه دانش آموزان کمک کند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/6/19 | پذیرش: 1397/9/27 | انتشار الکترونیک: 1398/4/24