RT - Journal Article T1 - Assessment Client Satisfaction with Family Physician in Health Care Centers of Jiroft County and Its Relationship with Physician’ Demographic Variables JF - muk-zanko YR - 2015 JO - muk-zanko VO - 16 IS - 49 UR - http://zanko.muk.ac.ir/article-1-87-fa.html SP - 61 EP - 72 K1 - Family Physician Program K1 - Satisfaction K1 - Health-Care Centers K1 - Client. AB -   مقدمه: سلامت و امنیت جزء حقوق اولیه هر یک از افراد جامعه است. نظام مراقبت سلامت در کشورهای مختلف با تأثیر پذیری از شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهت ارائه خدمات سلامت از قبیل: پیشگیری، درمان و بازتوانی به آحاد مردم به شکل های متفاوت سازماندهی می شود و در این میان رضایت افراد از خدمات ارائه شده نیز مهم می باشد. هدف از این مطالعه تعیین میزان رضایت مراجعین از پزشکان خانواده مراکز بهداشتی–درمانی شهرستان جیرفت و ارتباط آن با متغییر های دموگرافیک پزشکان بود.   روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، دادها از طریق پرسشنامه‌ی خود ساخته که روایی و پایایی آن تأیید شد و شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و 11 سوال رضایتمندی بود جمع آوری گردید. از طریق نمونه گیری تصادفی ساده 234 فرد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی–درمانی پرسشنامه را تکمیل و پزشکان خانواده در هر مرکز نیز فرم اطلاعات دموگرافیک را کامل کردند. داده ها وارد نرم افزار آماریSPSS  شده و با استفاده از آزمون های آماری استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.   یافته های پژوهش: سن شرکت کنندگان در مطالعه 62-18 سال با میانگین71/10 ±09/30، اکثریت آنان زن و متأهل بودند. میانگین کلی نمره‌ی رضایتمندی 68/3± 63/42 بدست آمد. 47/9% رضایت بسیار بالا، 04/30% رضایت بالا، 09/33% رضایت متوسط، 12/15% نمره‎ی رضایت کم و 28/12% رضایت خیلی کم را گزارش کردند. بجز متغییر بیتوته(04/0P=) هیچکدام از متغییرهای دموگرافیک پزشکان خانواده بر روی شاخص رضایتمندی اثر نداشت.  بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که میانگین شاخص رضایتمندی در افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی بالا بوده و بیتوته پزشکان خانواده نیز بر روی این شاخص اثر داشت. آگاهی افراد از برنامه های پزشک خانواده به ارتقاء کیفیت برنامه ها و افزایش رضایت افراد کمک خواهد کرد. LA eng UL http://zanko.muk.ac.ir/article-1-87-fa.html M3 ER -