@ARTICLE{Azami, author = {azami, Edris and haj sadeghi, zahra and yazdi ravandi, saeid and }, title = {The comparative study of effectiveness of training communication and emotional skills on parenting stress of mothers with autism children}, volume = {18}, number = {56}, abstract ={زمینه و هدف: اختلال‌های رفتاری کودکان، اختلال‌های شایع و ناتوان کننده‌ای هستند که برای معلمان، خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری ایجاد می کنند و با بسیاری از معضلات اجتماعی، همراه‌اند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثر‌بخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های عاطفی بر استرس والدگری مادران دارای کودکان طیف اوتیسم بود. روش بررسی: این مطالعه یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. 45 نفر از مادر کودکان 6 تا 12 ساله دارای اختلال اوتیسم به شیوه‌ی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری، دو گروه مداخله و یک گروه کنترل قرار گرفتند. والدین در ابتدا از نظر استرس والدگری مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ سپس، گروه‌های مداخله طی 8 جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای، آموزش مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های عاطفی را دریافت کردند، ولی گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. سپس آزمون انجام شد. داده‌ها با روش تحلیل کواریانس چند متغیری با استفاده از نرم افزار SPSS-16 تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که پس از انجام آموزش مهارت‌های ارتباطی تفاوت معناداری بین گروه‌های مداخله و کنترل در میزان استرس والدگری مادران وجود داشت (01/0>P). همچنین آموزش مهارت‌های عاطفی باعث کاهش میزان استرس والدگری مادران در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل گردید (01/0>P). اما آموزش مهارت‌های عاطفی تاثیر بیشتری نسبت به مهارت‌های ارتباطی داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت آموزش مهارت‌های ارتباطی و به خصوص مهارت های عاطفی بر کاهش میزان استرس مادران دارای کودکان مبتلا به اوتیسم پیشنهاد می شود، برنامه های آموزشی یاد شده، در مراکز درمانی ویژه ی کودکان اوتیستیک، از طریق کلاس‌های آموزشی استفاده شود. }, URL = {http://zanko.muk.ac.ir/article-1-152-fa.html}, eprint = {http://zanko.muk.ac.ir/article-1-152-fa.pdf}, journal = {Zanko Journal of Medical Sciences}, doi = {}, year = {2017} }