RT - Journal Article T1 - Comparing the effectiveness of the neurofeedback and Davis treatment methods on the reading performance of dyslexic students JF - muk-zanko YR - 2017 JO - muk-zanko VO - 18 IS - 58 UR - http://zanko.muk.ac.ir/article-1-190-fa.html SP - 1 EP - 14 K1 - Keywords: Neurofeedback K1 - Davis treatment method K1 - dyslexic students AB - زمینه و هدف: نارساخوانی، اختلالی است که در آن پیشرفت خواندن بر حسب سن، آموزش و هوش کودک پایین تر از حد انتظار می باشد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ی اثربخشی روش نوروفیدبک و دیویس برعملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان است. مواد و روش کار: جامعه ی آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه ی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری - خواندن پایه سوم پسر ابتدایی مراکز اختلالات یادگیری 3 و 4 ویژه شهر اهواز در سال تحصیلی 95 1394 بود. نمونه های این پژوهش، شامل 45 نفر از دانش آموزان دارای اختلال خواندن بود که به شیوه ی نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (در هرگروه 15 نفر) تقسیم شدند. آزمون خواندن و نارساخوانی گلپور، چمرکوهی و محمدامینی( 1391 ) برای خواندن و نسخه ی چهارم مقیاس های هوشی وکسلر کودکان ( 2003 )، برای سنجش هوش دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و شاخص آماری تحلیل کوواریانس بررسی شد. یافته ها: نتایج نشان داد که پس از آموزش روش دیویس، تفاوت معنی داری میان گروه مداخله و کنترل بر عملکرد دانش آموزان در تمام مؤلفه های آزمون خواندن وجود داشت (p<0/01) همچنین اثربخشی نوروفیدبک باعث تفاوت معنی دار عملکرد دانش آموزان در تمام مؤلفه های آزمون خواندن در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل گردید (p<0/01). نتیجه گیری: مطالعه ی حاضر نشان داد که هر دو روش بر عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان مؤثر بودند و آموزش دیویس، تاثیر بیشتری نسبت به نوروفیدبک داشت. LA eng UL http://zanko.muk.ac.ir/article-1-190-fa.html M3 ER -