AU - Bahrami, Somayeh AU - Yazdanbakhsh, Kamran TI - Effects of Neurofeedback on improvement auditory memory in students of Islamic Azad University of Kermanshah PT - JOURNAL ARTICLE TA - muk-zanko JN - muk-zanko VO - 17 VI - 55 IP - 55 4099 - http://zanko.muk.ac.ir/article-1-162-fa.html 4100 - http://zanko.muk.ac.ir/article-1-162-fa.pdf SO - muk-zanko 55 AB  - زمینه و هدف: مطالعه‌ی حاضر، تاثیر نوروفیدبک بر بهبود حافظه­ی شنیداری در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال تحصیلی 94-1393 بررسی کرده است. مواد و روش­کار: روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی، از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون و دارای کنترل بود. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه است. با استفاده از نمونه­گیری در دسترس، 30 نفر از دانشجویانی که در خرده ­مقیاس­های شنیداری آزمون حافظه بالینی وکسلر دو انحراف معیار پایین­تر از میانگین را دریافت کردند؛ به صورت تصادفی، در دوگروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای به‌کار گرفته‌شده عبارتند از: خرده آزمون­های شنیداری حافظه بالینی وکسلر بزرگسالان (نسخه سوم، WMS. III) که شامل شباهت­ها وگستره­ی فضایی بود و ده جلسه نوروفیدبک به روش دیموس (2005) به صورت دوبار در هفته برای گروه آزمایش اجرا گردید. در پایان مداخله، مجدداً دو گروه با آزمون­ مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته­ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش نوروفیدبک بر بهبود حافظه­ی شنیداری در گروه آزمایش اثربخش بود (001/0P<). نتیجه گیری: با توجه به یافته­ ها می­توان گفت که نوروفیدبک به عنوان یک ابزار مؤثر برای ارتقای توانایی­های شناختی و کارکردهای ذهنی موثر واقع می­شود لذا استفاده از آن در حوزه­های مربوطه پیشنهاد می­گردد. CP - IRAN IN - Islamic Azad University of Kermanshah LG - eng PB - muk-zanko PG - 68 PT - Research YR - 2017