AU - Tanhae Reshvanloo, Farhad AU - Tavasoli, Zahra AU - Esfandyari, saeedeh AU - Talepasand, Siavash TI - The Role of Mothers' Awareness about infants Care in Stress and Anxiety during Pregnancy: An Invariance Based on Educational Level PT - JOURNAL ARTICLE TA - muk-zanko JN - muk-zanko VO - 18 VI - 59 IP - 59 4099 - http://zanko.muk.ac.ir/article-1-255-fa.html 4100 - http://zanko.muk.ac.ir/article-1-255-fa.pdf SO - muk-zanko 59 AB  - زمینه و هدف: استرس و اضطراب در دوران بارداری از چالش های عمده و از عوامل اثرگذار بر سلامت مادر و فرزند است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تغییر ناپذیری مدل ساختاری میزان آگاهی مادران درباره نحوه مراقبت از نوزاد، استرس و اضطراب در دوران بارداری بر حسب میزان تحصیلات آنان بود. مواد و روش کار: طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و به طور دقیق تر تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش را زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر بجنورد در تابستان 1396 تشکیل می داد. تعداد 292 نفر از این زنان با روش نمونه گیری چندمرحله‌ای طی یک بازه زمانی سه ماهه، انتخاب شدند. گردآوری داده ها با پرسشنامه شاخص های جمعیت شناختی، آزمون آگاهی مادران درباره مراقبت از نوزاد (باقری، 1392) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) و تحلیل داده ها با نرم افزارهای SPSS.16 و Amos.20 صورت گرفت. یافته‌ها: تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیش بینی اضطراب و استرس زنان باردار بر حسب میزان آگاهی آنان درباره مراقبت از نوزاد از برازش مناسبی برخوردار است (1.32=c2/df، 0.98=AGFI، 0.99=GFI، 0.99=CFI، 0.99=NFI، 0.033=RMSEA) و میزان آگاهی زنان باردار درباره مراقبت از نوزاد، پیش بینی کننده منفی و معناداری برای استرس و اضطراب در دوران بارداری است (0.01≥P). نتایج تحلیل مسیر در دو گروه مادران با تحصیلات و بدون تحصیلات دانشگاهی، تغییرپذیری بر حسب میزان تحصیلات را نشان می داد (0.018=P). نتیجه گیری: میزان آگاهی مادران درباره نحوه مراقبت از نوزاد می‌تواند بر میزان اضطراب و استرس آنان در دوران بارداری تأثیر داشته باشد. همچنین میزان تحصیلات مادران بر آگاهی آنها در خصوص نحوه مراقبت از نوزاد تأثیر می‌گذارد. بر این اساس می‌توان ارائه آموزش‌های لازم به زنان باردار را به عنوان یکی از راه های کاهش اضطراب و استرس در دوران بارداری پیشنهاد کرد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - muk-zanko PG - 80 PT - Research YR - 2018