TY - JOUR T1 - The Relationship between Religiosity and Academic Achievement in Students of Kurdistan University of Medical Sciences in 2015 TT - بررسی رابطه دینداری با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1394 JF - muk-zanko JO - muk-zanko VL - 19 IS - 60 UR - http://zanko.muk.ac.ir/article-1-348-fa.html Y1 - 2018 SP - 71 EP - 82 KW - Religiosity KW - academic achievement KW - relationship N2 - زمینه و هدف: مشخص کردن رابطه دینداری دانشجویان با پیشرفت تحصیلی آنها، فاصله بین ابعاد مختلف دینداری و رشد علمی را در دانشگاه معین می نماید و مسئولین را در تصمیم گیری و برنامه ریزی برای جلوگیری از ایجاد شکاف بین ابعاد علمی و معنوی در محیط دانشگاه، یاری می رساند. این مطالعه با هدف تعیین پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و رابطه آن با دینداری آنها اجرا گردید. مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بود. جامعه مورد بررسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که از بین آنها 670 نفر در سال 1394 با روش نمونه برداری خوشه ای یک مرحله ای مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه­ای استاندارد دو قسمتی با آلفای کرونباخ 824/0 بود که در مطالعات دیگران استفاده شده است. بخش اول آن سئوالات دموگرافیک دانشجویان مورد بررسی بود. بخش دوم آن در برگیرنده 26 سئوال در مورد ابعاد مختلف دینداری بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمون­های آماری من ویتنی و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: بیش از 90 درصد دانشجویان، به همه سئوالات پرسشنامه­ ها و حیطه­ های آن پاسخ داده و پرسشنامه­ ها را کامل کرده و برگرداندند که 301 نفر (49/5%) از آنها آقا و بقیه خانم بودند. میانگین نمره کلی دینداری برابر با 15/74±88/52 بود. بین دینداری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد بررسی تفاوت آماری معنی دار مشاهد گردید ولی همبستگی بین آنها به صورت معکوس بود. کمترین و بیشترین نمره میانگین دینداری به ترتیب مربوط به بعد مناسکی (0/91±2/68) و اعتقادی (0/84±3/88) بود. بین جنسیت و دینداری دانشجویان مورد بررسی، تفاوت آماری معنی ­دار وجود داشت (001/0>p). نتیجه ­گیری: نتایج مطالعه بیان کننده همبستگی معکوس بین سطح دینداری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان است که جای بررسی بیشتر دارد. نتایج این پژوهش می­تواند شروعی برای بررسی بیشتر محققین امور فرهنگی دانشگاه باشد تا با طراحی برنامه های مناسب از جمله پژوهش­های کیفی، دلایل این رابطه معکوس را پیدا کرده و برای رفع آن، اقدامات لازم را انجام دهند. M3 ER -