TY - JOUR JF - muk-zanko JO - Zanko J Med Sci VL - 20 IS - 65 PY - 2019 Y1 - 2019/7/01 TI - The Effect of computerized cognitive rehabilitation on improving the response inhibition and planning in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) TT - تاثیر توان‌بخشی‌شناختی رایانه یار بر بهبود بازداری پاسخ، برنامه‌ریزی دانش آموزان پسر دوره ی ابتدایی دارای نشانه های نارسایی توجه- بیش فعالی (ADHD) N2 - زمینه و هدف : اختلال نارسایی توجه_ بیش فعالی ، از شایع‌ترین اختلالات عصب _تحولی دوران کودکی است که با سه مشخصه‌ی نارسایی توجه ، فزون‌کنشی و تکانشگری شناخته می‌شود، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر توان‌بخشی‌شناختی رایانه‌یار بر بهبود بازداری پاسخ، برنامه‌ریزی کودکان واجد نشانه های نارسایی توجه- بیش فعالی است. مواد و روش کار: طرح پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است، که در مدارس دوره ابتدایی شهر شهرضا در سال تحصیلی 95-96 اجرا شد، در این پژوهش از مقیاس سوانسون، نولان و پلهام، 1980 (SNAP-IV ( استفاده شد و هم چنین از نسخه ی نرم افزاری آزمون عملکرد پیوسته و آزمون برج های لندن برای اثربخشی استفاده شد، برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس با استفاده ازSPSS 24 استفاده شد. یافته ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که توان‌بخشی شناختی رایانه یار به طور معنی­داری باعث بهبود بازداری پاسخ و برنامه‌یزی دانش‌آموزان دارای نشانه‌های نارسایی توجه- بیش فعالی می‌شود. نتیجه گبری: نتایج این مطالعه نشان داد که دانش آموزان دارای اختلال ADHD از بازداری پاسخ،برنامه ریزی پایینی برخوردار بوده و آموزش توان‌بخشی شناختی با افزایش میزان بازداری پاسخ، برنامه ریزی دانش آموزان دارای اختلال ADHD می‌تواند به بهبود بیش فعالی/کمبود توجه دانش آموزان کمک کند. SP - 62 EP - 71 AU - Afshak, shiva AU - moradi, Asiye AU - Yazdanbakhsh, kamran AD - Razi univercity KW - Cognitive rehabilitation KW - Attention deficit hyperactivity disorder KW - Inhibition of response KW - Planning UR - http://zanko.muk.ac.ir/article-1-426-fa.html ER -