Zanko Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی زانکو
Zanko J Med Sci
Medical Sciences
http://zanko.muk.ac.ir
1
admin
2383-3343
2476-325X
8
7
14
8888
13
en
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
17
53
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان خشم صفت معلمان مدارس ابتدایی شهرسنندج
Evaluation of trait anger elementary school teachers in SANANDAJ City
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>چکیده</strong></p>
<p dir="RTL"><a name="OLE_LINK65"></a><a name="OLE_LINK44"></a><a name="OLE_LINK43"><strong>زمینه و هدف:</strong></a><a name="OLE_LINK4"></a> <a name="OLE_LINK18"></a><a name="OLE_LINK17"></a><a name="OLE_LINK12"></a><a name="OLE_LINK11"></a>هیجان­ها از فرایندهای اصیل روانشناسی هستند.<a name="OLE_LINK14"></a><a name="OLE_LINK13"></a> زمانی که اطلاعات هیجانی به درستی دریافت نمی­شوند <a name="OLE_LINK16"></a><a name="OLE_LINK15"></a><a name="OLE_LINK27"></a><a name="OLE_LINK26"></a>احتمال استفاده از مکانیسم­های نوروتیک در شرایط استرس­زا افزایش می­یابد. <a name="OLE_LINK2">خشم نیز هیجانی است که به صورت فطری در همه وجود دارد</a> و شناخت و کنترل آن بسیار حائز اهمیت است. <a name="OLE_LINK29"></a><a name="OLE_LINK28">هدف </a>از این پژوهش سنجش هیجان خشم معلمان شهر سنندج و مقایسه آن بین معلمان مدارس پسرانه و دخترانه می­باشد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش بررسی:</strong> <a name="OLE_LINK19">مطالعه حاضر</a> از نوع توصیفی می­باشد. جامعه آماری 283 نفر از معلمان مدارس دخترانه و پسرانه است که در مقطع ابتدایی تدریس می­کنند. <a name="OLE_LINK31"></a><a name="OLE_LINK30">اطلاعات با استفاده از پرسشنامه خشم صفت- حالت اسپیلبرگر2 و با روش نمونه گیری تصادفی جمع­آوری شد</a><a name="OLE_LINK23"></a><a name="OLE_LINK22"></a>. <a name="OLE_LINK33"></a><a name="OLE_LINK32"></a>داده­ها با استفاده از نرم افزار<span dir="LTR">SPSS-18</span> نرم افزار<span dir="LTR">R</span> تجزیه و تحلیل شدند.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ها: </strong><a name="OLE_LINK25"></a><a name="OLE_LINK24"></a><a name="OLE_LINK37"></a><a name="OLE_LINK35">بالاترین خرده مقیاس­های </a><a name="OLE_LINK39"></a><a name="OLE_LINK38"></a>خلق و خوی خشمگینانه با میانگین 64/2±52/6 و واکنش خشمگینانه با میانگین 89/2±62/11 به <a name="OLE_LINK45"></a><a name="OLE_LINK40">ترتیب </a>متعلق به معلمان پایه چهارم مدارس دخترانه <a name="OLE_LINK34">می­باشند. </a><a name="OLE_LINK47"></a><a name="OLE_LINK46"></a>همچنین نتایج نشان داد که بین خشم با جنسیت و سابقه خدمت معلمان ارتباط معناداری وجود دارد<span dir="LTR">.</span> <a name="OLE_LINK49"></a><a name="OLE_LINK48"></a>ارتباط معناداری بین خرده مقیاس­های خشم صفت مشاهده شد و این ارتباط در بین معلمان مدارس دخترانه قوی­تر می­باشد (01<span dir="LTR">/</span>0 ><span dir="LTR"> .(</span><span dir="LTR">p</span></p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری: </strong><a name="OLE_LINK41"></a><a name="OLE_LINK36"></a><a name="OLE_LINK51"></a><a name="OLE_LINK50">خشم صفت یکی از زیرمقیاس­های خشم است و تاثیر بسزایی در بروز آن دارد</a><a name="OLE_LINK53"></a><a name="OLE_LINK52"></a>. نتایج نشانگر بالا بودن میزان خشم صفت و بویژه واکنش خشمگینانه <a name="OLE_LINK55"></a><a name="OLE_LINK54">دارد</a>. لازم است که مسئولین اهمیت ویژه­ای در خصوص مدیریت خشم در جامعه قائل شوند و معلمین که راس این هرم هستند در اولویت قرار گیرند.</p>
<p dir="RTL"></p>
<pre>
<strong>Background and Aim: </strong>Excitements are the basic psychological approaches. The probability of using neurotic mechanisms in stressful occasions increases if excitement information doesn’t be received properly. Anger is also an innate excitement in all and it is important to know and control it. The purpose of the study is evaluating Sanandaj teacher’s anger excitement and comparing it in different segregated schools (males and females).</pre>
<p><strong>Materials and Methods: </strong>The current study is descriptive. The sample population is 283 teachers teaching in male and female elementary schools. The data was gathered using anger quality Spilburger 2 state questionnaire in a random way. The data was analyzed using SPSS18 and R software.</p>
<p><strong>Results: </strong>The highest anger temper subscale with a mean of 6.25±2.64 and anger reaction with a mean of 11.62±2.82 belonged to girl’s fourth grade elementary school. Also based on the results there is meaningful relation between gender and record of service of teachers with anger (p<0.01). Meaningful relations among anger quality subscales were observed (p<0.01).</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> Anger quality is one of the anger subscales and has a great effect on its eruption. The results indicated the high level of anger quality especially anger reactions. That is necessary that the principles pay a special attention to the anger management in the society and the teachers are at the center of focus at the pick of the pyramid. </p>
خشم صفت, معلمان, مدارس ابتدایی
Trait Anger , teachers , elementary school
31
38
http://zanko.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-95-6&slc_lang=fa&sid=1
bita
khasi
بیتا
خاصی
bitakhasi@gmail.com
10031947532846001410
10031947532846001410
Yes
Fayegh
Yousefi
فایق
یوسفی
10031947532846001411
10031947532846001411
No
namamali
azadi
نمامعلی
آزادی
10031947532846001412
10031947532846001412
No
parvaneh
taymoori
پروانه
تیموری
10031947532846001413
10031947532846001413
No