Zanko Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی زانکو
Zanko J Med Sci
Medical Sciences
http://zanko.muk.ac.ir
1
admin
2383-3343
2476-325X
8
7
14
8888
13
en
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
21
69
online
1
fulltext
fa
اثر نوروفیدبک بر عملکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- عدم تمرکز تحت درمان با متیل فنیدیت
Assessment of neurofeedback on the executive function of children with ADHD treated by methylphenidate
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span dir="RTL">زمینه و هدف:</span></strong><span dir="RTL"> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">اختلال</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">نقص</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">توجه-بیش</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">فعالی</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">از</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">شایع­ترین اختلالات</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">عصبی-رفتاری</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">دوران</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">کودکی</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">است</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">و سهم بزرگی</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">از</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">جمعیت</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">جهان</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">را</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">تحت</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">تأثیر</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">قرار</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">داده است. با توجه به پیشرفت علوم اعصاب شناختی و رفتار درمانی و شناخت-رفتار درمانی و تاثیر آن­ها در درمان بیماری­های روان­پزشکی، لزوم بهبودی هر چه سریع­تر این اختلال و توجه به علت عصبی-رفتاری بیماری و همچنین وجود مطالعات مختلف در زمینه ترکیب درمان دارویی و غیر دارویی، ما را برآن داشت که این پژوهش را انجام دهیم. هدف ما در این مطالعه بررسی اثر درمانی متیل فنیدیت به همراه نوروفیدبک روی عملکرد اجرایی کودکان مبتلا به اختلال بیش­فعالی در کلینیک­های تخصصی و فوق­تخصصی روان­پزشکی اطفال دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود.</span></span></span></span><br>
<strong>مواد و روش کار:</strong> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده سه سو کور با طراحی دوبازویه موازی می­باشد. جامعه آماری را مراجعین مبتلا به به اختلال بیش فعالی-کمبود توجه-تکانشگری (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">ADHD</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">) که به کلینیک­های تخصصی و فوق­تخصصی روان­پزشکی اطفال دانشگاه علوم پزشکی تبریز مراجعه کرده اند، تشکیل داده است. از بین مراجعینی که برای نخستین بار تشخیص </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">ADHD</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> را گرفته اند، 40 نفر را از بین صدها پرونده حائز شرایط با ایجاد توالی تصادفی یک در میان، در دو گروه درمانی (متیل فنیدیت و متیل فنیدبت با نوروفیدبک)جای داده شد. نمونه­ ها، یک بار ابتدای مطالعه و بار دیگر پس از اتمام دوره درمانی با پرسش­نامه­های کانرز والدین </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">(Parent’s Conners)</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> و آزم</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">ـ</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">ون عملکرد پیوستـه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">(CPT-2) </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> بررسی شـده و داده­های به دست آمـده با نـرم افـزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">SPSS 19</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> و با در نظر گرفتـن </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P-Value< 0.05</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> توسط آنالیزگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. </span></span><br>
<strong><span dir="RTL">یافته ها: </span></strong><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">در گروه متیل فنیدیت و متیل فنیدیت با نوروفیدبک بین قبل و بعد درمان تفاوت معنی­داری در کاهش علائم شاخص بیش فعالی، توجه/شناخت، تکانشگری/ نافرمانی کانرز و خطای ارتکاب، خطای حذف و زمان واکنش آزمون عملکرد پیوسته وجود دارد که میزان بهبود آن­ها به طور معنی­داری در گروه متیل فنیدیت با نوروفیدبک بالاتر است.</span></span></span></span><br>
<strong>نتیجه گیری: </strong><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">نتایج نشان می­دهد که بیشترین فراوانی شرکت­کنندگان از نظر جنسی، مربوط به پسرها (34 پسر- 6 دختر)، و از نظر سطح تحصیلات به ترتیب ابتدایی، پیش دبستانی-آمادگی و در نهایت راهنمایی می­باشد. میانگین سنی شرکت­کنندگان 2/38</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">±</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">9/2 سال به دست آمد. همچنین پژوهش حاصل نشان داد که درمان متیل فنیدیت به همراه نوروفیدبک بهتر از درمان متیل فنیدیت در کاهش علائم بیش فعالی، نافرمانی/ تکانشگری، عدم توجه/ شناخت، بهبود عملکرد اجرایی (بهبود خطای حذف، خطای ارتکاب و زمان واکنش) کودکان مبتلا به بیش فعالی- کمبود توجه موثر است.</span></span></span></span>
<strong>Background and Aim: </strong>Attention Deficit Hyperactivity Disorder is one of the most common neuropsychiatric disorders in childhood and has affected a large proportion of the world's population. Given the advancement of neurocognitive science, behavioral therapy, cognitive behavioral therapy and their effect on the treatment of psychiatric illnesses, the need for recovery of the disorder as soon as possible, the attention to the neuro-behavioral cause of the disorder and also the existence of various studies on the combination therapy of pharmacological and non-pharmacological treatment were enough reasons for us to do some researches on the field of neurofeedback-pharmacological combination therapy. Our aim of this study was to investigate therapeutic effect of methylphenidate with neurofeedback on the executive function of children with ADHD in specialized and sub-specialized psychiatric clinics of Tabriz medical science facility.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Material and Method:</strong> The present study is a randomized triple-blind clinical trial with a parallel two-way design. The statistical population consists of clients with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) who have referred to the specialized and sub-specialized psychiatric clinics of Tabriz medical science facility. 40 patients among the hundreds of eligible cases were selected by creating a random alternate sequence and subjected to blockade in one of two groups of 20 (methylphenidate or methylphenidate with neurofeedback). Samples were studied once at the beginning of the study and again after the completion of the treatment with Parents' Conners Questionnaire and Continuous Performance Test (CPT-2). Data were analyzed using SPSS 19 software and P-value <0.05.<br>
<strong>Results: </strong>In the methylphenidate and methylphenidate with neurofeedback groups, there was a significant pre-treatment and post-treatment difference in the reduction of key-symptoms of hyperactivity, attention/recognition, Conner's disobedience/impulsivity, perpetration error, deletion error, and response time of the function. The methylphenidate with neurofeedback group had a significantly higher improvement rate.<br>
<strong>Conclusion: </strong>The results suggest that the highest frequency of the participants in terms of gender was males (34 males, 6 female) and in terms of education level was in primary, pre-school and junior school respectively. The average age of participants was 9.2+2.38 . Furthermore, the research indicated that treatment by methylphenidate with neurofeedback had a significantly higher improvement rate in the reduction of key-symptoms of hyperactivity, attention/recognition, Conner's disobedience/impulsivity, and improved performance in children with ADHD (perpetration error, deletion error, and response time of the function) than methylphenidate alone.<span dir="RTL"></span>
نوروفیدبک, عملکرد اجرائی, کودکان, بیش فعالی- کمبود توجه, متیل فنیدیت
Neurofeedback, Executive Function, Children, ADHD, Methylphenidate
78
88
http://zanko.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-457-1&slc_lang=fa&sid=1
Roghayeh
Nasiri Saghayesh
رقیه
نصیری صغایش
R.Nasiri60@gmail.com
10031947532846004341
10031947532846004341
Yes
سید غلامرضا
نورآذر
noorazars@tbzmed.ac.ir
10031947532846004342
10031947532846004342
No
شاهرخ
امیری
Amirish@tbzmed.ac.ir
10031947532846004343
10031947532846004343
No
سیدمحمود
طباطبایی
smt@iaut.ac.ir
10031947532846004344
10031947532846004344
No
سیده شقایق
حسین زاده
hosseinzadeh.sh.md@gmail.com
10031947532846004345
10031947532846004345
No