دوره 22، شماره 73 - ( 6-1400 )                   جلد 22 شماره 73 صفحات 25-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماری های مزمن، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (1793 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به ضرورت توانمندساختن دانشجویان پرستاری در زمینه­ تفسیرنوارقلب (Electrocardiogram(ECG))،ا ین مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش معکوس بر رضایت­ مندی و دانش تفسیر ECG دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 99-1398 انجام شد.
مواد و روش ­کار: این مطالعه­ نیمه تجربی تک گروهی پیش آزمون-پس آزمون در سال تحصیلی 99-1398 با شرکت 102 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی­ شاپور اهواز که واحد تئوری بخش مراقبت ­های ویژه­ بیمارستانی (CCU)) (Critical Care Unit را با روش سخنرانی گذرانیده و به روش سرشماری انتخاب شده بودند، انجام شد. مطالب مربوط به تفسیر ECG، سه هفته قبل از تشکیل جلسات آموزش معکوس، در اختیار دانشجویان قرار گرفت. بعد از انجام آموزش معکوس، دانش تفسیر ECG دانشجویان قبل و بعد از مداخله با استفاده از یک آزمون تستی روا و پایا، ارزیابی شد. میزان رضایت مندی دانشجویان از انجام مداخله نیز با استفاده از یک پرسشنامه­ محقق ­ساخته بعد ازمداخله بررسی شد. آنالیز داده­ ها با نرم­ افزار آماریSPSS  ورژن 22 و آزمون­ های آماری تی زوجی انجام شد.
یافته ­ها: میانگین نمره دانش تفسیر ECG دانشجویان قبل از آموزش معکوس 3/21±8/27  بود که بعد از اجرای این آموزش به 1/97±11/32 رسید. این اختلاف از نظر آماری معنادار بود (P value= 0.000, effect size=1.13). همچنین 82/4درصد دانشجویان از اجرای این روش آموزش، رضایت مندی بالایی داشتند.
بحث و نتیجه ­گیری: آموزش معکوس، تأثیر بسزایی در ارتقای دانش تفسیر ECG دانشجویان پرستاری و افزایش رضایت مندی آنان دارد و لازم است؛ برنامه ریزی­ های لازم در جهت استفاده از این روش در آموزش دانشجویان پرستاری صورت گیرد.
متن کامل [PDF 642 kb]   (676 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/20 | پذیرش: 1400/6/15 | انتشار الکترونیک: 1400/6/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.