%0 Journal Article %A Fallahi, Arezoo %A Nemat, Babak %A Abdi, Nsrin %T Exploring Internet-dependent students, experiences of social learning %J Zanko Journal of Medical Sciences %V 21 %N 71 %U http://zanko.muk.ac.ir/article-1-554-fa.html %R %D 2021 %K Internet addiction disorder, Social learning, Students, Iran, %X زمینه و هدف: اعتیاد به اینترنت در دانشجویان در حال افزایش است که این امر سبب بروز پیامدهای ناگواری از جمله افت یادگیری می ­شود. هدف از مطالعه حاضر تبیین تجارب دانشجویان وابسته به اینترنت از یادگیری اجتماعی بود. مواد و روش­ کار: این مطالعه کیفی در سال 1397 در شهر سنندج انجام شد. 15 دانشجوی وابسته به اینترنت از طریق نمونه ­گیری هدف­مند از دانشگاه­ های شهر سنندج به مطالعه وارد شدند. به منظور جمع­ آوری داده­ ها، از مصاحبه­ های فردی نیمه ­ساختاریافته، مصاحبه ­های گروهی، و یادداشت­ برداری حین و بعد از مصاحبه استفاده شد. مصاحبه ­ها ضبط، تایپ، و از طریق ­رویکرد تحلیل محتوا آنالیز شدند. صحت و استحکام داده‌ها از طریق اعتبار، مقبولیت، تأییدپذیری، و انتقال­ پذیری بدست آمد. یافته ­ها: از تجزیه و تحلیل داده­ ها، چهار طبقه اصلی شامل "مدل­ سازی"، "تشویق درونی"، "اختلال در یادگیری"، و "از هم­ گسیختگی ارتباط" حاصل شد. شرکت ­کنندگان اختلال در عملکرد، نقش­ های اجتماعی، و نیز افت تحصیلی و یادگیری خود را ناشی از اختلال در یادگیری اجتماعی بیان کردند. بحث و نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه نشان داد که اعتیاد به اینترنت یادگیری اجتماعی در دانشجویان را به سمت یادگیری مجازی سوق می­ دهد. همچنین، به علت از هم ­گسیختگی ارتباط در دنیای واقعی، تشویق، تعامل، و یادگیری دانشجویان از طریق الگوهای زنده و واقعی محدود می­ شود. از این رو، باید بین یادگیری مجازی و یادگیری با مدل­ های واقعی تعادل برقرار شود. %> http://zanko.muk.ac.ir/article-1-554-fa.pdf %P 28-39 %& 28 %! %9 Research %L A-10-51-1 %+ Kurdistan university of medical sciences %G eng %@ 2383-3343 %[ 2021