Zanko Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی زانکو
Zanko J Med Sci
Medical Sciences
http://zanko.muk.ac.ir
1
admin
2383-3343
2476-325X
8
7
14
8888
13
en
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
21
69
online
1
fulltext
fa
تأثیر پرخاشگری بر حافظه کوتاه مدت و سرعت حل مسأله در نوجوانان پسر دوره اول دبیرستان
The effect of Aggression on Short term Memory and Problem Solving Speed in Adolescents in High School
عمومى
General
پژوهشي
Research
<strong>زمینه و هدف:</strong> هدف مطالعه حاضر تعیین تأثیر پرخاشگری بر حافظه کوتاه­ مدت و سرعت حل مسأله در نوجوانان پسر دوره اول دبیرستان می­ باشد.<br>
<strong>روش بررسی:</strong> روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی است و از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه­ ی آماری پژوهش کلیه پسران دبیرستانی شهر تهران در نیمه دوم سال 1397 بودند که به روش تصادفی طبقه­ ای، دو دبیرستان پسرانه انتخاب شدند و 44 نفر از افرادی را که مشتاق به بازی فوتبال بودند، انتخاب کردیم، 22 نفر در گروه آزمایش و 22 نفر در گروه گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. در مرحله اول پرسش­­نامه­ های پرخاشگری، حافظه ­کوتاه­ مدت و حل مسأله به­عنوان پیشآزمون اجرا شد و بعد از انجام بازی نیز همه آزمودنی­ ها به پرسش­نامه­ های مذکور بهعنوان پسآزمون پاسخ دادند. داده­ ها نیز با استفاده از تحلیل کواریانس و نرم افزار <span dir="LTR">SPSS-21</span> تجزیه و تحلیل شدند.<br>
<strong>یافته­ ها:</strong> نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بعد از تعدیل نمرات پیشآزمون میانگین نمرات حافظه­ کوتاه­ مدت در گروه بازنده به طور معنی­ داری پایین ­تر از گروه گواه است (05/0><span dir="LTR">p</span>)، همچنین در گروه بازنده میانگین نمرات سبک کارآمد حل مسئله به طور معنی­ داری پایین­تر از گروه برنده بود (0/05><span dir="LTR">p</span>) همچنین میانگین نمرات سبک ناکارآمد حل مسئله به طور معنی­ داری بالاتر از گروه برنده بود (0/05><span dir="LTR">p</span>).<br>
<strong>نتیجه­ گیری:</strong> احساس رنجش، بی­قراری، عصبانیت و خصومت باعث کاهش حافظه کوتاه­ مدت و عدم توانایی در مقابله­ کردن با مشکلات و حل نکردن مسائل روزمره می ­شود.
<strong>Background & Aim:</strong> The purpose of the present study was to determine the effect of aggression on short-term memory and problem solving speed in adolescents in high school.<br>
<strong>Material and Method:</strong> The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study consisted of all high school boys in Tehran in the second half of year 1397. We selected 44 students from two boys' high schools who were eager to play football by stratified random sampling. 22 of them in the experimental group and the next 22 in the control group were randomly assigned. In the first stage, aggression and short-term memory and problem solving questionnaires were administered as a pretest. After the game, all the subjects answered the questionnaires as a post-test. Data were analyzed using covariance analysis and SPSS-21 software.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that after adjusting for pre-test scores, the mean scores of short-term memory, and problem solving style in the loser group was significantly lower than the control group (P <0.05). Also the mean scores of dysfunctional problem solving style in loser group were significantly higher than the winning group (P <0.05).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Feeling angry, tired, angry, and hostile, reduces short-term memory and inability to cope with problems and to solve everyday problems.
پرخاشگری, حافظه کوتاه مدت, حل مسأله, نوجوانان پسر
Aggression, Short-term Memory, Problem Solving
11
23
http://zanko.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-209-4&slc_lang=fa&sid=1
عزت الله
قدم پور
10031947532846004353
10031947532846004353
No
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
fariba
ebrahimbabaie
فریبا
ابراهیم بابایی
faribaebrahimbabaie@yahoo.com
10031947532846004354
10031947532846004354
Yes
Phd student, lorestan university, Lorestan,
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
tahereh
motevalizadeh
طاهره
متولی زاده
tt.motevalli@gmail.com
10031947532846004355
10031947532846004355
No
Phd student, lorestan university, Lorestan,
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
فضل الله
دریکوند
mirfazlolah@yahoo.com
10031947532846004356
0240-6994-0002-0000
No
انشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.