Zanko Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی زانکو
Zanko J Med Sci
Medical Sciences
http://zanko.muk.ac.ir
1
admin
2383-3343
2476-325X
8
7
14
8888
13
en
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
16
49
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان رضایت مراجعین از پزشکان خانواده مراکز بهداشتی درمانی شهرستان جیرفت و ارتباط آن با متغییر های دموگرافیک پزشکان
Assessment Client Satisfaction with Family Physician in Health Care Centers of Jiroft County and Its Relationship with Physician’ Demographic Variables
عمومى
General
پژوهشي
Research
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify"><b><span b="" lang="FA" style="font-family: ">مقدمه:</span></b><span b="" lang="AR-SA" style="color: black font-family: "> سلامت و امنیت جزء حقوق اولیه هر یک از افراد جامعه است. نظام مراقبت سلامت در کشورهای مختلف با تأثیر پذیری از شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهت ارائه خدمات سلامت از قبیل: پیشگیری، درمان و بازتوانی به آحاد مردم به شکل های متفاوت سازماندهی می شود و در این میان رضایت افراد از خدمات ارائه شده نیز مهم می باشد. هدف از این مطالعه تعیین </span><span b="" lang="FA" style="font-family: ">میزان رضایت مراجعین از پزشکان خانواده مراکز بهداشتی</span><span lang="FA" style="font-family: Lotus font-size: 13pt mso-bidi-language: FA">–</span><span b="" lang="FA" style="font-family: ">درمانی شهرستان جیرفت و ارتباط آن با متغییر های دموگرافیک پزشکان بود.<b><!--stripped--><!--stripped--></b></span></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify"><b><span b="" lang="FA" style="font-family: ">روش ها: </span></b><span b="" lang="FA" style="font-family: ">در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، دادها از طریق پرسشنامهی خود ساخته که روایی و پایایی آن تأیید شد و شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و 11 سوال رضایتمندی بود جمع آوری گردید. از طریق نمونه گیری تصادفی ساده 234 فرد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی</span><span lang="FA" style="font-family: Lotus font-size: 13pt mso-bidi-language: FA">–</span><span b="" lang="FA" style="font-family: ">درمانی پرسشنامه را تکمیل و پزشکان خانواده در هر مرکز نیز فرم اطلاعات دموگرافیک را کامل کردند. داده ها وارد نرم افزار آماری</span><font face="Times New Roman"><span b="" dir="ltr" style="font-size: 13pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: ">SPSS </span></font><span b="" lang="FA" style="font-family: "><font face="B Zar"><span style="mso-spacerun: yes"><font size="4"> </font></span>شده و با استفاده از آزمون های آماری استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.</font></span><b><span b="" dir="ltr" style="font-size: 13pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: "><!--stripped--><!--stripped--></span></b></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify"><b><span b="" lang="FA" style="font-family: ">یافته های پژوهش: </span></b><span b="" lang="FA" style="font-family: ">سن شرکت کنندگان در مطالعه 62-18 سال با میانگین71/10 </span><span b="" dir="ltr" style="font-size: 13pt mso-bidi-font-family: "><font face="Times New Roman">±</font></span><span b="" lang="FA" style="font-family: ">09/30، اکثریت آنان زن و متأهل بودند. میانگین کلی نمرهی رضایتمندی 68/3</span><span b="" dir="ltr" style="font-size: 13pt mso-bidi-font-family: "><font face="Times New Roman">±</font></span><span b="" lang="FA" style="font-family: "> 63/42 بدست آمد. 47/9% رضایت بسیار بالا، 04/30% رضایت بالا، 09/33% رضایت متوسط، 12/15% نمره</span><span b="" dir="ltr" lang="FA" style="font-family: "></span><span b="" lang="FA" style="font-family: ">ی رضایت کم و 28/12% رضایت خیلی کم را گزارش کردند. بجز متغییر بیتوته(04/0</span><font face="Times New Roman"><span b="" dir="ltr" style="font-size: 13pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: ">P=</span></font><span b="" lang="FA" style="font-family: ">) هیچکدام از متغییرهای دموگرافیک پزشکان خانواده بر روی شاخص رضایتمندی اثر نداشت. <!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><b><span b="" dir="rtl" lang="FA" new="" style="font-family: " times="">بحث و نتیجه گیری: </span></b><span b="" dir="rtl" lang="FA" new="" style="font-family: " times="">نتایج نشان داد که میانگین شاخص رضایتمندی در افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی بالا بوده و بیتوته پزشکان خانواده نیز بر روی این شاخص اثر داشت. آگاهی افراد از برنامه های پزشک خانواده به ارتقاء کیفیت برنامه ها و افزایش رضایت افراد کمک خواهد کرد.</span></p>
<p>Introduction: Health and safety are basic components of civil right. Health care systems in different countries were influenced by political, economic and cultural circumstances. In order to health services to people, these systems are organized with different forms, methods such as: prevention, treatment and rehabilitation and in this among, public satisfaction with the services provided is important. This study aimed to determine client satisfaction with family physician and relationship with physician’ demographic variables in health care centers of Jiroft county, Iran. Methods: This is a descriptive-analytical study. The collective data tool was a self-made questionnaire with two parts. The first part comprised demographic characteristics, and the second part contained 11 items for the assessment of satisfaction with family physician from different aspects. In addition, questionnaire, reliability and validity were confirmed. Random simple sampling method was used to determine samples. 234 people referred to the health centers filled questionnaire. The data were analyzed using SPSS software, and inferential statistical analysis was performed. Findings: The majority of the study population were women, married, and aged between 18 and 62 years (mean= 30.09±10.71). Total average satisfaction score was 42.63±3.68. Overall satisfaction averages were 9.47% very high, 30.04% high, 33.09% moderate, 15.12% low, and 12.28% very low. Except lodge on of family physician none of physician’ demographic variables did not effect on satisfaction index. Discussion & Conclusion: The Results showed that mean of satisfaction indexes of family physicians was high and lodge on of family physician effected on this index. Informing people about the main goals of family-doctor program will help to promote the quality of program and increase people satisfaction.</p>
برنامه پزشک خانواده, رضایتمندی, مرکز بهداشتی-درمانی, مراجعه کننده.
Family Physician Program, Satisfaction, Health-Care Centers, Client.
61
72
http://zanko.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-112-1&slc_lang=fa&sid=1
Arezo
Fallahi
آرزو
فلاحی
arezofalahi91@gmail.com
1003194753284600785
1003194753284600785
Yes
Kurdistan University of Medical Sciences
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان
babak
nemat shahrbabaki
بابک
نعمت شهربابکی
babak.nemat@yahoo.com
1003194753284600786
1003194753284600786
No
Deputy for Health Jiroft University of Medical Sciences
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
Masoomeh
Hashemian
معصومه
هاشمیان
hashemiyan@gmail.com
1003194753284600787
1003194753284600787
No
Sabzevar University Of Medical Science
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار