زمینه و هدف: شخصیت به عنوان یک کل باعث تمایز فرد از سایرین میشود و هرکس ویژگیهای منحصر به فرد خود را داراست، که بر جنبههای متفاوت رفتار تاثیر میگذارد. جسم و روان وابسته به یکدیگر هستند و برای برخوردار بودن از سلامت باید هر دو از سلامتی کامل برخوردار باشند و اگر یکی بیمار شود ممکن است، دیگری را نیز بیمار کند. این پژوهش به منظور سنجش تیپ شخصیتی و هیجان دانشجویان انجام گردید.
روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت توصیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش تعداد 410 نفر(207 پسر و 203 دختر) بودند. روش نمونهگیری دانشجویان به صورت چند مرحلهای تصادفی طبقهای بود. ابزار گردآوردی اطلاعات پرسشنامه تیپشخصیتی آیزنک بود. دادهها به وسیله نرمافزار آماری SPSS18 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که تعداد 291 دانشجو در رنج اختلال روانی خفیف (نوروز) و شدید (سایکوز) و از بین آنان 47 نفر (46/11%) دارای اختلال شدید روانی (سایکوز) میباشند. بالاترین تعداد افراد با اختلالات روانی دارای تیپ شخصیتی برونگرا و نوع بی ثبات میباشند.
نتیجه گیری:با توجه به بالا بودن آمار اختلالات روانی، لازم است که مراکز مشاوره در دانشگاهها پویاتر باشند و با تشخیص و درمان افراد در مراحل اولیه، به ارتقاء سلامت روان دانشجویان کمک کنند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |