[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 53 - ( 6-1395 ) ::
جلد 17 شماره 53 صفحات 50-61 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش انعطاف پذیری شناختی و ذهن آگاهی در پیش بینی اهمال کاری دانشجویان
چنگیز رستمی ، اکرم جهانگیر لو، حمزه احمدیان، احمد سهرابی
کارمند علوم پزشکی کردستان
چکیده:   (612 مشاهده)

زمینه وهدف: اهمال کاری معادل سهل انگاری و به تعویق انداختن می‌باشد. یا به زبانی ساده تر می توانیم بگوییم که اهمال کاری به معنی کار امروز را به فردا انداختن است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انعطاف پذیری شناختی و ذهن آگاهی با اهمال کاری دانشجویان بود. روش بررسی: پژوهش حاضر مقطعی و از نوع توصیفی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در نیم سال اول سال تحصیلی94-93 تشکیل دادند. حجم نمونه این پژوهش 120 نفر ازدانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی تعیین شد؛ که نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و فرمول تعیین حجم نمونه مورگان انتخاب شدند. یافته ها: نتایج نشان داد بین انعطاف پذیری شناختی و اهمال کاری (228/0R=-) همبستگی منفی وجود دارد که در سطح (05/0P≤) معنی دار است، همچنین بین ذهن آگاهی و اهمال‌کاری (387/0R=-) همبستگی منفی وجود دارد که درسطح (01/0P≤) معنی‌داراست. نتیجه گیری: توجه به نقش اهمال کاری در عملکرد تحصیلی و سلامت روانی- اجتماعی دانشجویان و رابطه ذهن آگاهی با این متغیر، به نظر می رسد با آموزش ذهن آگاهی به دانشجویان می توان به بهبود اهمال کاری آنان کمک نموده و اقدامات مؤثر روان‌شناختی مناسبی انجام داد.

واژه‌های کلیدی: انعطاف پذیری شناختی، ذهن آگاهی، اهمال کاری
متن کامل [PDF 669 kb]   (1560 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rostami C, jahangerlu A, ahmadian H, SOHRABI A. The role of cognitive flexibility and mindfulness in predicting student Procrastination. Zanko J Med Sci. 2016; 17 (53) :50-61
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-131-fa.html
رستمی چنگیز، جهانگیر لو اکرم، احمدیان حمزه، سهرابی احمد. نقش انعطاف پذیری شناختی و ذهن آگاهی در پیش بینی اهمال کاری دانشجویان. مجله علوم پزشکی زانکو. 1395; 17 (53) :50-61

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-131-fa.html

دوره 17، شماره 53 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی زانکو Zanko Journal of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 799 queries by yektaweb 3503