دوره 18، شماره 58 - ( 8-1396 )                   جلد 18 شماره 58 صفحات 32-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigation Depression Prevalence and Related Effective Factors Among Students at Health Faculty Semnan University of Medical Sciences in 2017, Iran. Zanko J Med Sci 2017; 18 (58) :24-32
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-188-fa.html
بهرامی مهشید، دهدشتی علیرضا، کرمی میثم. بررسی میزان شیوع افسردگی و برخی عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سال 1395. مجله علوم پزشکی زانکو. 1396; 18 (58) :24-32

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-188-fa.html


علوم پزشکی سمنان
چکیده:   (4975 مشاهده)

زمینه و هدف: بروز افسردگی در سنین جوانی با افت شدید عملکرد اجتماعی و شغلی و نیز عملکرد تحصیلی همراه است.پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان شیوع افسردگی و برخی عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1395 اجرا گردید.

مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی بود. تعداد 177 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسش نامه 21 سؤالی آزمون افسردگی Beak استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون t مستقل و آزمون همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‏ ها: میانگین و انحراف معیار سنی افراد 3/88±22/15 سال بود. بر اساس یافته‏ ها بیش از 80% دانشجویان درجاتی از افسردگی را تجربه نمودند. میزان شیوع افسردگی به‏ ترتیب 19/8% فاقد افسردگی (سالم)، 26% افسردگی خفیف، 37/3% افسردگی متوسط و 16/9% دارای افسردگی شدید بودند. رابطه معنیداری بین جنسیت با افسردگی یافت نشد (0/198=P)، در حالی‏ که رابطه معنی ‏داری بین مصرف داروی آرامبخش، شغل و تحصیلات والدین، رشته تحصیلی، آینده شغلی و وضعیت مالی خانواده با سطح افسردگی دانشجویان مشاهده شد (0/05>P).

نتیجه ‏گیری: در کل شیوع افسردگی در دانشجویان مورد پژوهش بالا و بیش از حد موجود در جامعه بود. توصیه می‏ گردد برنامه‏ های مناسبی در جهت بهبود سلامت روانی دانشجویان تدوین شود. همچنین برگزاری کلاس‏ های مشاوره ‏ای و روانکاوی می‏ تواند راهگشای مناسبی در این زمینه باشد.

واژه‌های کلیدی: دانشجو، افسردگی، آزمون بک، سمنان
متن کامل [PDF 348 kb]   (7691 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/2/5 | پذیرش: 1396/2/27 | انتشار الکترونیک: 1396/8/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی زانکو می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Zanko Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb