زمینه و هدف: با توجه نقش مهم خبرنگاران در مدیریت روانی و فکری افراد در شرایط بحرانی پژوهش حاصل با هدف بررسی نیاز های آموزشی خبرنگاران حوزه سلامت در راستای بهبود فرایند اطلاع رسانی در بحران طراحی و اجرا گردیده است.
مواد و روشکار: این پژوهش به صورت کیفی با رویکرد تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی و از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند انجام گردید شرکتکنندگان در پژوهش 14 نفر از خبرنگاران حوزه سلامت بودند که بر اساس نمونهگیری به صورت هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. روش جمعآوری دادهها به شیوه مصاحبه نیمه ساختارمند متشکل از سوالات دموگرافیک، سوالات مقدماتی، سوالات مشخصکننده و سوالات واضح بوده است. تعداد سوالات خبرنگاران 13 سوال بوده است. دادههای به دست آمده از این مصاحبه ها به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی حاصل از نرم افزار Atlas ورژن 4 جهت کدگذاری و تم بندی و دادههای دموگرافیک از نرم افزار SPSS ورژن 21 استفاده شده است.
یافتهها: یافته ها نشان میدهد خبرنگاران از میزان سواد سلامت کافی برخوردار نیستند که این امر نیاز به آموزش در سطوح مقدماتی و پیشرفته در قالب آموزشهای تخصصی را تایید مینماید. همچنین خبرنگاران آموزشهای تخصصی مداوم به دورههای اطلاعرسانی در بحران را ضروری میدانستند. نیازهای آموزشی خبرنگاران به دورههای آموزشی آشنایی با انواع بحران و اثرات آنها، اصول اولیه خبرنگاری در بحران، مدیریت افکار عمومی در بحران، آشنایی با بیماریها و اپیدمیها در بحران و اصول اخلاق خبرنگاری در بلایا در تمامی سطوح مشهود و قابل بررسی است.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه کشور ما در منطقه حادثهخیز جهان قرار گرفته است، آموزش به خبرنگار در حوزه تخصصی بحران باید بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد. بنابراین ضروری است؛ خبرنگاران و روزنامهنگاران برای کسب مهارتهای لازم در زمینهی اطلاعرسانی در مواقع بحرانی آماده شوند. برگزاری مستمر و منظم کلاسهای آموزشی دوره مدیریت بحران برای رسانههای مرتبط با حوزه سلامت یکی از نیازهای حال حاضر خبرنگاران است. ایجاد رشتههای تخصصی در دانشگاهها، ایجاد دانشکدههای ویژه، تأمین مراکز علمی و تحقیقاتی، برگزاری همایشهای تخصصی، اجرای کارگاههای آموزشی و اجرای انواع مانورها و تمرینات، تهیه و تدوین کتب آموزشی و کمک آموزشی، نشریات تخصصی، عمومی و تهیه فیلم و ... از دیگر اقداماتی است که باید به آن پرداخت و این پژوهش توانسته تا حدودی این نیازها را شناسایی کند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/9/28 | پذیرش: 1397/2/1 | انتشار الکترونیک: 1397/7/18