[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 63 - ( 10-1397 ) ::
جلد 19 شماره 63 صفحات 21-30 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به پرستاران بر خشونت بیماران و همراهان در بخش های بیمارستان منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران سال ۹۶– ۱۳۹۵
ملیحه رضایی نایه، دکتر طاهره اشک تراب، لادن فتاح مقدم*، عنایت اله نوری، دکتر حسن امیری، مینا فخرزادگان
دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران
چکیده:   (172 مشاهده)
زمینه و هدف: در میان کارکنان مراقبت­های بهداشتی و درمانی، پرستاران نسبت به سایر حرفه­های پزشکی در معرض خطر بیشتری از خشونت محل کار می­باشند. خشونت محل کار دارای تبعات بسیار سوء زیادی برای کارکنان و نیز سیستم­های مراقبت­های بهداشتی می­باشد و هزینه­های سنگینی بر آن­ها تحمیل می کند؛ لذا هدف از این مطالعه "تعیین تاثیر آموزش مهارت­های ارتباطی به پرستاران بر خشونت بیماران و همراهان " در بخش­های بیمارستان منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران سال  ۹۶ ۱۳۹۵ بود.
مواد و روش­ کار:  این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی یک گروهی از نوع پیش آزمون - پس آزمون بود که بر روی ۵۱ نفر از پرستاران شاغل در بخش­های بیمارستان شهدای هفتم تیر تهران که تجربه خشونت بیمار با همراه را داشتند، انجام شد. مداخله به صورت برگزاری کلاس­های آموزشی در طول یک ماه در قالب برنامه­های آموزش مداوم با عنوان آموزش مهارت­های ارتباطی وتعامل با بیمار اجرا شد. ابزار گرد آوری داده­ها پرسشنامه استاندارد شده مربوط به خشونت محل کار در واحدهای سلامت، مشتمل بر ۶ بخش (اطلاعات جمعیت شناختی، سوءرفتارکلامی، تهدید، ضرب و جرح جسمی، آزار و اذیت جنسی و آزار و اذیت نژادی) بود. برای سنجش روایی از روش روایی محتوا استفاده شد و پایایی ابزار با روش همسانی درونی وضریب آلفای کرونباخ به تایید رسید. داده­ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه ۲۰ مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها:  به دنبال آموزش، از بین 51 نفر که در دوره شرکت کردند، 33نفر (64/7درصد) پس از دوره آموزشی مواجهه با خشونت را در ۴ ماه گذشته تجربه کردند. نتایج حاصل از آزمون کای دو، کاهش معنادار مواجهه با تهدید (0/035=Pvalue ) و خشونت جسمی (0/044=Pvalue ) پس از مداخله نسبت به پیش از مداخله را نشان داد ولی اختلاف آماری معنی داری بین میزان خشونت کلامی، نژادی و جنسی بعد از مداخله را در مقایسه با قبل از مداخله نشان نداد.
 نتیجه گیری: نتایج حاصل از آزمون کای دو، کاهش معنادار مواجهه با تهدید (0/035=Pvalue ) و خشونت جسمی (0/044=Pvalue ) را پس از مداخله نسبت به پیش از مداخله نشان داد ولی اختلاف آماری معنی داری بین میزان خشونت کلامی، نژادی و جنسی بعد از مداخله را در مقایسه با قبل از مداخله نشان نداد.آموزش مهارت­های ارتباطی به پرستاران باعث کاهش معنی داری در میزان تهدید وضرب وجرح جسمی وخشونت کلی محل کار شد. بنابراین مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا اثر بخشی برنامه های آموزشی در این خصوص را مورد بررسی قرار دهد.


 
واژه‌های کلیدی: آموزش، مهارت های ارتباطی، پرستاران، خشونت
متن کامل [PDF 500 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


رضایی نایه ملیحه، اشک تراب طاهره، فتاح مقدم لادن، نوری عنایت اله، امیری حسن، فخرزادگان مینا. تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به پرستاران بر خشونت بیماران و همراهان در بخش های بیمارستان منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران سال ۹۶– ۱۳۹۵. مجله علوم پزشکی زانکو. 1397; 19 (63) :21-30

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-398-fa.html



دوره 19، شماره 63 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی زانکو Zanko Journal of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3877