Vahedi S, Rezaee S, Nouri B, Valiee S. A Survey on the Causes of Not Reporting Medication Errors in Nursing Students of Kurdistan University of Medical Sciences, 2017. Zanko J Med Sci 2019; 20 (64) :19-31
URL:
http://zanko.muk.ac.ir/article-1-404-fa.html
واحدی شیوا، رضایی سروه، نوری بیژن، ولیئی سینا. بررسی علل عدم گزارش دهی خطاهای دارویی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان1396. مجله علوم پزشکی زانکو. 1398; 20 (64) :19-31
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-404-fa.html
کمیتۀ تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده: (3136 مشاهده)
زمینه و هدف: آشکارسازی خطا اساس حفظ ایمنی بیماران است. از آن جایی که دانشجویان پرستاری تجربه بالینی محدودی دارند ممکن است به طور ناخواسته در معرض خطاهای دارویی قرار بگیرند اما به دلایل مختلف بیشتر این خطاها را گزارش نمی دهند، بنابراین این مطالعه با هدف تعیین علل عدم گزارش دهی خطاهای دارویی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه ا توصیفی تحلیلی جامعه آماری شامل دانشجویان پرستاری ترم سه تا هشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان درسال1396 بود که واحد فارماکولوژی بالینی را گذرانده بودند.120 دانشجو به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه علل عدم گزارش دهی خطای دارویی جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۱۶ و آزمون های آماری توصیفی کای دو و آزمون فیشر تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: 55.7درصد از واحدهای مورد پژوهش زنان و89.3 درصد مجرد بودند، 13.1 درصد خطاهای دارویی خود را گزارش کرده بودند. از بین عوامل عدم گزارش دهی خطای دارویی از دیدگاه دانشجویان به ترتیب، ترس از آشکارشدن خطا و ایجاد مسائل قضایی به دنبال آن (72.9درصد)، ترس از اینکه خبردر دانشکده درج شود و دیگر دانشجویان از آن مطلع شوند (72.1 درصد)، ترس ازاینکه بیمار متوجه شود و نگرش منفی نسبت به من پیداکند (70.5 درصد)، ترس از تاثیر خطا در نمره ارزشیابی و بروز پیامدهای آموزشی به دنبال آن (64.7درصد) بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. بین بخش (محل کارآموزی) با ترس از اینکه خبر در دانشکده درج شود و دیگر دانشجویان از آن مطلع شوند رابطه معنی دار آماری وجود داشت (p=0.03)، همچنین بین جنس (p=0.06) و تاهل( p=0.08)، باترس از اطلاع یافتن کارکنان بخش و سرزنش شدن توسط آنان رابطه معنی دار آماری وجود داشت.
نتیجه گیری: براساس یافته ها و علل مشخص شده لزوم ایجاد سیستم کارآمد گزارش دهی و ثبت خطا با به حداقل رساندن موانع گزارش دهی ضروری است، بنابراین پیشنهاد می شود مربیان آموزشی و پرسنل بیمارستان واکنش مثبت در قبال گزارش دهی خطاها در دانشجویان داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/2/28 | پذیرش: 1397/7/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26