[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 64 - ( 1-1398 ) ::
جلد 20 شماره 64 صفحات 64-73 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی رواندرمانی گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان دانش آموزان دو تابعیتی مبتلا به اضطراب امتحان در شش ماهه ی دوم سال 1396 در شهر شیراز
آرامه صفی خانی ، فاطمه ناجیان تبریز ، حانیه مردادی ، نوشیروان خضری مقدم ، مسعود فضیلت پور ، علی درختکار*
چکیده:   (91 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال اظطراب امتحان یکی از اختلالات شایع در بین دانش آموزان و دانشجویان بوده که پیش رونده نیز می باشد. این اختلال جزء اختلالات اظطرابی وابسته به موقعیت می باشد، که افراد مبتلا، حالات ناخوشایند جسمانی و روانی متعددی را تجربه می نمایند که بعضا می تواند بر روابط بین فردی شخص مبتلا نیز اثر بگذارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان اضطراب امتحان دانش آموزان دوتابعیتی انجام پذیرفت.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش آن دانش آموزان دو تابعیتی مراجعه کننده به مرکز مشاوره ی بین المللی شیراز  در نیمه ی دوم سال 96 بودند که تشخیص اضطراب امتحان داشتند. و از بین آن ها 52 دانش آموز مبتلا به اضطراب امتحان به صورت نمونه گیری هدفمند، انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی و مساوی  در دو گروه دسته ی مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله، درمان مبتنی بر پذیرش و آگاهی را در طی هشت جلسه دریافت کرد؛ درحالی که گروه دیگر که گروه کنترل بود آموزشی را دریافت نکرد. پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون قبل و بعد از مداخله توسط افراد دو گروه تکمیل گردید. برای تحلیل نتایج این پژوهش از آزمون کوواریانس یک راهه توسط نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از انجام مداخله، بین گروه های مداخله و کنترل تفاوت معناداری در کاهش اضطراب امتحان به وجود آمده است (p<.01). به عبارت دیگر، میانگین نمرات اضطراب امتحان گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافته است.
نتیجه گیری: آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دوتابعیتی موثر بوده و می توان فنون این رویکرد درمانی را در مدرسه برای کوک به دانش آموزان و یا مراکز درمانی برای بهبود و یا درمان اظطراب دانش آموزان، به کار بست.
 
واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT)، دانش آموزان دوتابعیتی
متن کامل [PDF 490 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

safikhani A, najiantabriz F, moradi H, khezrimoghadam N, fazilatpour M, derakhtkar A. The Effectiveness of Group Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on the Test Anxiety of Two citizenship Students in the second half year in 1396 at Shiraz. Zanko J Med Sci. 2019; 20 (64) :64-73
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-410-fa.html

صفی خانی آرامه، ناجیان تبریز فاطمه، مردادی حانیه، خضری مقدم نوشیروان، فضیلت پور مسعود، درختکار علی. اثر بخشی رواندرمانی گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان دانش آموزان دو تابعیتی مبتلا به اضطراب امتحان در شش ماهه ی دوم سال 1396 در شهر شیراز. مجله علوم پزشکی زانکو. 1398; 20 (64) :64-73

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-410-fa.html



دوره 20، شماره 64 - ( 1-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی زانکو Zanko Journal of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3877