 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     ebrahimbabaie F,  motevalizadeh T. The effect of Aggression on Short term Memory and Problem Solving Speed in Adolescents in High School.  Zanko J Med Sci 2020; 21 (69) :11-23
URL: 
http://zanko.muk.ac.ir/article-1-506-fa.html   
                    
                    قدم پور عزت الله،  ابراهیم بابایی فریبا،  متولی زاده طاهره،  دریکوند فضل الله. تأثیر پرخاشگری بر حافظه کوتاه مدت و سرعت حل مسأله در نوجوانان پسر دوره اول دبیرستان.  مجله علوم پزشکی زانکو. 1399; 21 (69) :11-23
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-506-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (2901 مشاهده)
                    
                    
                    زمینه و هدف:  هدف مطالعه حاضر تعیین تأثیر پرخاشگری بر حافظه کوتاه مدت و سرعت حل مسأله در نوجوانان پسر دوره اول دبیرستان می باشد.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی است و از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه ی آماری پژوهش کلیه پسران دبیرستانی شهر تهران در نیمه دوم سال 1397 بودند که به روش تصادفی طبقه ای، دو دبیرستان پسرانه انتخاب شدند و 44 نفر از افرادی را که مشتاق به بازی فوتبال بودند، انتخاب کردیم، 22 نفر در گروه آزمایش و 22 نفر در گروه گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. در مرحله اول پرسشنامه های پرخاشگری، حافظه کوتاه مدت و حل مسأله بهعنوان پیشآزمون اجرا شد و بعد از انجام بازی نیز همه آزمودنی ها به پرسشنامه های مذکور بهعنوان پسآزمون پاسخ دادند. داده ها نیز با استفاده از تحلیل کواریانس و نرم افزار SPSS-21 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بعد از تعدیل نمرات پیشآزمون میانگین نمرات حافظه کوتاه مدت در گروه بازنده به طور معنی داری پایین تر از گروه گواه است (05/0>p)، همچنین در گروه بازنده میانگین نمرات سبک کارآمد حل مسئله به طور معنی داری پایینتر از گروه برنده بود (0/05>p) همچنین میانگین نمرات سبک ناکارآمد حل مسئله به طور معنی داری بالاتر از گروه برنده بود (0/05>p).
نتیجه گیری: احساس رنجش، بیقراری، عصبانیت و خصومت باعث کاهش حافظه کوتاه مدت و عدم توانایی در مقابله کردن با مشکلات و حل نکردن مسائل روزمره می شود.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
عمومى  دریافت: 1398/12/29 | پذیرش: 1399/2/6 | انتشار الکترونیک: 1399/6/10