Rooeintan M, Elahi N, Dashtebozorgi B, Kaydani N. The Effect of flipped teaching on the satisfaction and electrocardiogram interpretation knowledge of nursing students. Zanko J Med Sci 2021; 22 (73) :16-25
URL:
http://zanko.muk.ac.ir/article-1-570-fa.html
روئین تن منصوره، الهی نسرین، دشت بزرگی بهمن، کایدانی نرگس. تأثیر آموزش معکوس بر رضایت مندی و دانش تفسیر نوار قلب دانشجویان پرستاری جندی شاپور. مجله علوم پزشکی زانکو. 1400; 22 (73) :16-25
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-570-fa.html
دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماری های مزمن، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (2627 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به ضرورت توانمندساختن دانشجویان پرستاری در زمینه تفسیرنوارقلب (Electrocardiogram(ECG))،ا ین مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش معکوس بر رضایت مندی و دانش تفسیر ECG دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 99-1398 انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی تک گروهی پیش آزمون-پس آزمون در سال تحصیلی 99-1398 با شرکت 102 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که واحد تئوری بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی (CCU)) (Critical Care Unit را با روش سخنرانی گذرانیده و به روش سرشماری انتخاب شده بودند، انجام شد. مطالب مربوط به تفسیر ECG، سه هفته قبل از تشکیل جلسات آموزش معکوس، در اختیار دانشجویان قرار گرفت. بعد از انجام آموزش معکوس، دانش تفسیر ECG دانشجویان قبل و بعد از مداخله با استفاده از یک آزمون تستی روا و پایا، ارزیابی شد. میزان رضایت مندی دانشجویان از انجام مداخله نیز با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته بعد ازمداخله بررسی شد. آنالیز داده ها با نرم افزار آماریSPSS ورژن 22 و آزمون های آماری تی زوجی انجام شد.
یافته ها: میانگین نمره دانش تفسیر ECG دانشجویان قبل از آموزش معکوس 3/21±8/27 بود که بعد از اجرای این آموزش به 1/97±11/32 رسید. این اختلاف از نظر آماری معنادار بود (P value= 0.000, effect size=1.13). همچنین 82/4درصد دانشجویان از اجرای این روش آموزش، رضایت مندی بالایی داشتند.
بحث و نتیجه گیری: آموزش معکوس، تأثیر بسزایی در ارتقای دانش تفسیر ECG دانشجویان پرستاری و افزایش رضایت مندی آنان دارد و لازم است؛ برنامه ریزی های لازم در جهت استفاده از این روش در آموزش دانشجویان پرستاری صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/4/20 | پذیرش: 1400/6/15 | انتشار الکترونیک: 1400/6/31