دوره 23، شماره 77 - ( 5-1401 )                   جلد 23 شماره 77 صفحات 26-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghili M, Hasani R. The effectiveness of mindfulness-based therapy on rumination and worry in Shahed high school students of Minoodasht city in 2019. Zanko J Med Sci 2022; 23 (77) :16-26
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-610-fa.html
عقیلی سید مجتبی، حسنی رضا. اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر نشخوار فکری و نگرانی در دانش‌آموزان دبیرستان‌های شاهد شهرستان مینودشت در سال 1398. مجله علوم پزشکی زانکو. 1401; 23 (77) :16-26

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-610-fa.html


استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده:   (1104 مشاهده)
زمینه و هدف: در هر جامعهای دانشآموزان به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام آموزشی آن جامعه نقش منحصر به‌ فرد و تعیین‌کننده‌ای در نیل به اهداف و کمال آن جامعه دارا میباشند. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر نشخوار فکری و نگرانی در دانشآموزان دبیرستانهای شاهد شهرستان مینودشت در سال 1398 انجام شد.
مواد و روش‌کار: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانهای شاهد متوسطه اول شهرستان مینودشت در سال تحصیلی 1398-1397 بود. حجم نمونه 40 نفر از دانش ­آموزان پسر که به‌صورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به‌ مدت هشت جلسه تحت درمان ذهن‌آگاهی قرار گرفتند و گروه گواه هیچگونه مداخله‌‌ی درمانی دریافت نکرد. جهت جمعآوری داده ­ها از پرسش‌نامه ­های نشخوار فکری نالن هوکسما و مارو (RRS)، پرسش‌نامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آنالیز کوواریانس چندمتغیره با نرمافزار SPSS نسخه 21 استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمره نشخوار فکری دانشآموزان قبل از آموزش ذهنآگاهی 55/52±4/13بود که بعد از اجرای این آموزش به 72/47±61/4 رسید. میانگین نمرات نگرانی دانشآموزان قبل از آموزش ذهن‌آگاهی 56/60±2/08 بود که در پس‌آزمون به 51/60±3/16رسید. این اختلاف از نظر آماری معنادار بود (0/002-Value=).
بحث و نتیجه­ گیری: نتایج به‌دست آمده نشان داد که رویکرد ذهنآگاهی در کاهش نشخوار فکری و نگرانی دانشآموزان موثر بوده است.
متن کامل [PDF 766 kb]   (373 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/1/30 | پذیرش: 1401/5/19 | انتشار الکترونیک: 1401/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی زانکو می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Zanko Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb