زمینه و هدف: خشم هیجانی است، که به صورت فطری در همه وجود دارد و تنظیم این هیجان موضوعی ارزشمند است. با توجه به اهمیت آموزش در برنامه درسی مهارت های زندگی، مهارت مدیریت خشم، ضروری است.گام اول باید میزان این هیجان سنجیده شود. سپس درگام های بعدی، برای آموزش جهت کنترل این هیجان فطری برنامه ریزی شود هدف سنجش خشم حالت معلمان شهر سنندج و مقایسه آن بین معلمان مدارس پسرانه و دخترانه می باشد.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی بود. تعداد 283 نفر از معلمان انتخاب شدند، داده ها با استفاده از پرسشنامه خشم صفت- حالت اسپیلبرگر2 و با روش نمونه گیری تصادفی جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزارSPSS-18 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: بالاترین خرده مقیاس های خشم حالت متعلق به معلمان پایه های دوم و سوم مدرسه پسرانه بود. همچنین نتایج نشان داد که بین خشم با جنسیت و سابقه خدمت معلمان ارتباط معناداری وجود داشت)01/0 > (p
نتیجه گیری: خشم حالت معلمان که نشان دهنده زمینه بروز خشم در آینده است، حائز اهمیت است و با توجه به نتایج لازم است که آموزش های کنترل خشم نیز در برنامه های ضمن خدمت معلمان گنجانده شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |