چکیده: هدف پژوهش حاضر پیشبینی اضطراب اجتماعی از طریق تنظیم شناختی هیجان و طرحوارههای هیجانی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه خوارزمی بودند که 130 نفر از آنان از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه هراس اجتماعی (SPIN)، نسخه فرم کوتاه پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان (CERQ_short form) و پرسشنامه طرحوارههای هیجانی لیهی (LESS) توسط آزمودنیهای پژوهش تکمیل شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها روشهای آماری توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی تحلیل واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که میان اضطراب اجتماعی و زیرمقیاسهای آن در دانشجویان دختر و پسر تفاوتی وجود نداشت. همچنین از بین مؤلفههای تنظیم شناختی هیجان دو مؤلفه فاجعه سازی و تمرکز مجدد بر برنامهریزی توانستند نمره کلی اضطراب اجتماعی را پیشبینی کنند. بااینوجود، تنها طرحواره هیجانی غیرقابلکنترل بودن توانست بهصورت معناداری اضطراب اجتماعی را پیشبینی نماید. در پایان تلویحات پژوهش به بحث گذاشته شد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |