دوره 18، شماره 56 - ( 3-1396 )                   جلد 18 شماره 56 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

azami E, haj sadeghi Z, yazdi ravandi S. The comparative study of effectiveness of training communication and emotional skills on parenting stress of mothers with autism children. Zanko J Med Sci 2017; 18 (56) :1-11
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-152-fa.html
اعظمی ادریس، حاج صادقی زهرا، یزدی راوندی سعید. مقایسه ی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی و مهارت های عاطفی بر استرس والد گری مادران دارای کودکان اوتیسم. مجله علوم پزشکی زانکو. 1396; 18 (56) :1-11

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-152-fa.html


چکیده:   (3732 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال‌های رفتاری کودکان، اختلال‌های شایع و ناتوان کننده‌ای هستند که برای معلمان، خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری ایجاد می کنند و با بسیاری از معضلات اجتماعی، همراه‌اند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثر‌بخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های عاطفی بر استرس والدگری مادران دارای کودکان طیف اوتیسم بود.

روش بررسی: این مطالعه یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. 45 نفر از مادر کودکان 6 تا 12 ساله دارای اختلال اوتیسم به شیوه‌ی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری، دو گروه مداخله و یک گروه کنترل قرار گرفتند. والدین در ابتدا از نظر استرس والدگری مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ سپس، گروه‌های مداخله طی 8 جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای، آموزش مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های عاطفی را دریافت کردند، ولی گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. سپس آزمون انجام شد. داده‌ها با روش تحلیل کواریانس چند متغیری با استفاده از نرم افزار SPSS-16  تحلیل گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که پس از انجام آموزش مهارت‌های ارتباطی تفاوت معناداری بین گروه‌های مداخله و کنترل در میزان استرس والدگری مادران وجود داشت (01/0>P). همچنین آموزش مهارت‌های عاطفی باعث کاهش میزان استرس والدگری مادران در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل گردید (01/0>P). اما آموزش مهارت‌های عاطفی تاثیر بیشتری نسبت به مهارت‌های ارتباطی داشت.

نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت آموزش مهارت‌های ارتباطی و به خصوص مهارت های عاطفی بر کاهش میزان استرس مادران دارای کودکان مبتلا به اوتیسم پیشنهاد می شود، برنامه های آموزشی یاد شده، در مراکز درمانی ویژه ی کودکان اوتیستیک، از طریق کلاسهای آموزشی استفاده شود.

متن کامل [PDF 163 kb]   (2080 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/30 | پذیرش: 1395/10/17 | انتشار الکترونیک: 1396/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی زانکو می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Zanko Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb