چکیده
زمینه و مقدمه: اهمال کاری به عنوان یک رفتار عادتی در نظر گرفته می شود که شیوع فراوانی در جوامع مختلف دارد و روند رو به رشد آن بسیار گسترده است.
هدف: در این تحقیق به بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر کاهش اهمال کاری پرستاران بیمارستانهای فجر و بوعلی شهرستان مریوان، پرداخته شد.
روش بررسی: روش تحقیق مطالعه ی حاضر نیمه آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل می باشد. به همین منظور تعداد 30 نفر از پرستاران به صورت تصادفی انتخاب و در یک گروه آزمایش و یک گروه گواه گمارده شدند از پرسشنامه اهمال کاری باسکو برای جمع آوریاطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه مورد آموزش قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس بر روی نمره های پیش آزمون – پس آزمون نشان داد که بین گروههای آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و گروه گواه در اهمال کاری تفاوت معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری: می توان گفت آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر کاهش اهمال کاری پرستاران مؤثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/8/12 | پذیرش: 1393/8/20 | انتشار الکترونیک: 1393/9/15