دوره 15، شماره 45 - ( 6-1393 )                   جلد 15 شماره 45 صفحات 75-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh N, Vaezi G, Ramezani Z, Rezaei M J, Moradi G, Roshani D. Defined under the factors related to the effectiveness of teaching according to comments of Medical Sciences Students of Kurdistan University in 2013-2014. Zanko J Med Sci 2014; 15 (45) :67-75
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-38-fa.html
محمدزاده نشاط، واعظی غزل، رمضانی زانا، رضایی محمدجعفر، مرادی قباد، روشنی دائم. تعیین عوامل مرتبط با اثر بخشی تدریس، براساس نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 92-93. مجله علوم پزشکی زانکو. 1393; 15 (45) :67-75

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-38-fa.html


چکیده:   (4468 مشاهده)
چکیده
 زمینه و هدف: تدریس، فرایند انتقال مطالب توسط استاد به دانشجو براساس طرح منظم و هدفدار و برنامه مشخص شده می باشد. منظور از اثربخش بودن تدریس، میزان دستیابی استاد به اهداف آموزشی است. از اینرو، هدف از این مطالعه، تعیین عوامل مرتبط با اثر بخشی تدریس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال92-93 می باشد. 
روش بررسی: این پژوهش، یک بررسی مقطعی (توصیفی- تحلیلی) بوده است که در بهار و تابستان 93، بر روی 442 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان که به صورت تصادفی انتخاب شده اند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای با 17 متغیر، شامل اطلاعات دموگرافیک و مهمترین عوامل مرتبط با اثربخشی تدریس در 5 حیطه، شامل: روش های تدریس، دانش پژوهی، روش ارزیابی، قدرت ایجاد ارتباط و انتقال مطالب و خصوصیات فردی بود. اهداف توصیفی یا آمار های توصیفی، مانند میانگین و انحراف معیار و اهداف تحلیلی، با آزمون های t-test، One way ANOVA، همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد آزمون قرار گرفت. 
یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که از دیدگاه دانشجویان به ترتیب در حیطه های :روش های تدریس و اختصاص مدت زمان مناسب (61.5 %)، دانش پژوهی و مدرک استاد (58/5 %)، قدرت ایجاد ارتباط و انتقال مطالب، تدریس به زبان قابل فهم و زبان رسمی (64.7 %)، خصوصیات فردی و عدم وجود تبعیض های فرهنگی، جنسیتی و علمی (62 %) و در حیطه روش ارزیابی و مطابقت سوالات با مطالب تدریس شده (61.9 %)، بیشترین اهمیت را داشتند. 
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، دانشجویان بر اهمیت خصوصیات فردی در اثر بخش بودن تدریس اساتید تأکید بیشتری داشته‌اند؛ این خود نشان می‌دهد، گزینش اساتید دانشگاه باید بر اساس داشتن ویژگی‌های لازم برای تدریس اثربخش باشد؛ همچنین با استفاده از روش های تدریس مناسب، تقویت شخصیت فردی و دانش پژوهی، می توان به بهبود اثربخشی تدریس و در نهایت بهبود کیفیت آموزشی کمک شایانی کرد.
متن کامل [PDF 329 kb]   (1110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/6/6 | پذیرش: 1393/6/20 | انتشار الکترونیک: 1393/6/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی زانکو می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Zanko Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb