دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده: (1639 مشاهده)
زمینه و هدف: اعتیاد به اینترنت در دانشجویان در حال افزایش است که این امر سبب بروز پیامدهای ناگواری از جمله افت یادگیری می شود. هدف از مطالعه حاضر تبیین تجارب دانشجویان وابسته به اینترنت از یادگیری اجتماعی بود.
مواد و روش کار: این مطالعه کیفی در سال 1397 در شهر سنندج انجام شد. 15 دانشجوی وابسته به اینترنت از طریق نمونه گیری هدفمند از دانشگاه های شهر سنندج به مطالعه وارد شدند. به منظور جمع آوری داده ها، از مصاحبه های فردی نیمه ساختاریافته، مصاحبه های گروهی، و یادداشت برداری حین و بعد از مصاحبه استفاده شد. مصاحبه ها ضبط، تایپ، و از طریق رویکرد تحلیل محتوا آنالیز شدند. صحت و استحکام دادهها از طریق اعتبار، مقبولیت، تأییدپذیری، و انتقال پذیری بدست آمد.
یافته ها: از تجزیه و تحلیل داده ها، چهار طبقه اصلی شامل "مدل سازی"، "تشویق درونی"، "اختلال در یادگیری"، و "از هم گسیختگی ارتباط" حاصل شد. شرکت کنندگان اختلال در عملکرد، نقش های اجتماعی، و نیز افت تحصیلی و یادگیری خود را ناشی از اختلال در یادگیری اجتماعی بیان کردند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که اعتیاد به اینترنت یادگیری اجتماعی در دانشجویان را به سمت یادگیری مجازی سوق می دهد. همچنین، به علت از هم گسیختگی ارتباط در دنیای واقعی، تشویق، تعامل، و یادگیری دانشجویان از طریق الگوهای زنده و واقعی محدود می شود. از این رو، باید بین یادگیری مجازی و یادگیری با مدل های واقعی تعادل برقرار شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/11/14 | پذیرش: 1400/1/31 | انتشار الکترونیک: 1400/3/30