دوره 21، شماره 71 - ( 3-1400 )                   جلد 21 شماره 71 صفحات 40-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallahi A, Nemat B, Abdi N. Exploring Internet-dependent students, experiences of social learning. Zanko J Med Sci. 2021; 21 (71) :29-40
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-554-fa.html
فلاحی آرزو، نعمت بابک، عبدی نسرین. تبیین تجارب دانشجویان وابسته به اینترنت از یادگیری اجتماعی. مجله علوم پزشکی زانکو. 1400; 21 (71) :40-29

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-554-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده:   (173 مشاهده)
زمینه و هدف: اعتیاد به اینترنت در دانشجویان در حال افزایش است که این امر سبب بروز پیامدهای ناگواری از جمله افت یادگیری می ­شود. هدف از مطالعه حاضر تبیین تجارب دانشجویان وابسته به اینترنت از یادگیری اجتماعی بود.
مواد و روش­ کار: این مطالعه کیفی در سال 1397 در شهر سنندج انجام شد. 15 دانشجوی وابسته به اینترنت از طریق نمونه ­گیری هدف­مند از دانشگاه­ های شهر سنندج به مطالعه وارد شدند. به منظور جمع­ آوری داده­ ها، از مصاحبه­ های فردی نیمه ­ساختاریافته، مصاحبه ­های گروهی، و یادداشت­ برداری حین و بعد از مصاحبه استفاده شد. مصاحبه ­ها ضبط، تایپ، و از طریق ­رویکرد تحلیل محتوا آنالیز شدند. صحت و استحکام داده‌ها از طریق اعتبار، مقبولیت، تأییدپذیری، و انتقال­ پذیری بدست آمد.
یافته ­ها: از تجزیه و تحلیل داده­ ها، چهار طبقه اصلی شامل "مدل­ سازی"، "تشویق درونی"، "اختلال در یادگیری"، و "از هم­ گسیختگی ارتباط" حاصل شد. شرکت ­کنندگان اختلال در عملکرد، نقش­ های اجتماعی، و نیز افت تحصیلی و یادگیری خود را ناشی از اختلال در یادگیری اجتماعی بیان کردند.
بحث و نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه نشان داد که اعتیاد به اینترنت یادگیری اجتماعی در دانشجویان را به سمت یادگیری مجازی سوق می­ دهد. همچنین، به علت از هم ­گسیختگی ارتباط در دنیای واقعی، تشویق، تعامل، و یادگیری دانشجویان از طریق الگوهای زنده و واقعی محدود می­ شود. از این رو، باید بین یادگیری مجازی و یادگیری با مدل­ های واقعی تعادل برقرار شود.
متن کامل [PDF 927 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/14 | پذیرش: 1400/1/31 | انتشار الکترونیک: 1400/3/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی زانکو می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Zanko Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb