دوره 23، شماره 79 - ( 12-1401 )                   جلد 23 شماره 79 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daneshvar H, Taghinia E. Evaluating the knowledge, attitude and self report competency of dental students of Anzali Faculty regarding preventive dentistry. Zanko J Med Sci 2023; 23 (79) :1-11
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-635-fa.html
دانشور هدیه، تقی نیا ارمیا. بررسی آگاهی، نگرش و توانمندی خود اظهاری دانشجویان دندانپزشکی دانشکده انزلی در خصوص دندان پزشکی پیشگیرانه در سال 1400. مجله علوم پزشکی زانکو. 1401; 23 (79) :1-11

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-635-fa.html


ستادیار، مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی، گروه دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (783 مشاهده)
مقدمه: اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی، از مشکلات دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان یا بیماری لثه جلوگیری میکند. این اقدامات پیشگیرانه شامل مراجعه‌ی منظم دندانپزشکی، روش‌های فلورایدتراپی و فیشورسیلانت میباشد. دندانپزشکی پیشگیرانه تا حد زیادی از عوارض بیماری‌های دهان و دندان همچنین عوارض مالی و روحی که بیمار متحمل می‌شود، پیشگیری می‌کند. این مطالعه با هدف تعیین آگاهی، نگرش و توانمندی خود اظهار دانشجویان دندانپزشکی دانشکده پردیس بین‌الملل انزلی در خصوص دندانپزشکی پیشگیرانه در سال 1400 انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی،به روش سرشماری، 65 دانشجوی دندانپزشکی دانشکده پردیس بین‌الملل انزلی پرسشنامه چهار بخشی شامل اطلاعات دموگرافیک و آگاهی، نگرش و توانمندی خود اظهار در زمینه بهداشت دهان و دندان را تکمیل کردند. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و با استفاده از آزمون‌های آماری کای‌اسکوئر و فیشر تحلیل شدند و سطح معنی‌داری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج: 2/9 % دانشجویان آگاهی پایین، 2/66 % متوسط و 6/24 % بالا داشتند. 3/52 % دانشجویان نگرش منفی، 9/36 % نگرش متوسط و 8/10 % نگرش مثبت داشتند. 15 نفر (1/23 %) توانمندی خود اظهار در خصوص دندانپزشکی پیشگیرانه داشتند. نمره آگاهی، نگرش و توانمندی خود اظهار تفاوت معنی‌داری بر حسب جنسیت و سال تحصیلی نداشت(05/0P> ).
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه تعداد دانشجویان با آگاهی بالا ، نگرش مثبت و توانمند، کم می­باشد، ارائه برنامه‌های آموزشی در خصوص ارتقای آن‎ها ضروری به نظر می‌رسد.

متن کامل [PDF 495 kb]   (237 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/22 | پذیرش: 1402/10/7 | انتشار الکترونیک: 1401/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی زانکو می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Zanko Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb