دوره 16، شماره 49 - ( 6-1394 )                   جلد 16 شماره 49 صفحات 72-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallahi A, nemat shahrbabaki B, Hashemian M. Assessment Client Satisfaction with Family Physician in Health Care Centers of Jiroft County and Its Relationship with Physician’ Demographic Variables . Zanko J Med Sci 2015; 16 (49) :61-72
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-87-fa.html
فلاحی آرزو، نعمت شهربابکی بابک، هاشمیان معصومه. بررسی میزان رضایت مراجعین از پزشکان خانواده مراکز بهداشتی درمانی شهرستان جیرفت و ارتباط آن با متغییر های دموگرافیک پزشکان . مجله علوم پزشکی زانکو. 1394; 16 (49) :61-72

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-87-fa.html


دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده:   (4002 مشاهده)

 

مقدمه: سلامت و امنیت جزء حقوق اولیه هر یک از افراد جامعه است. نظام مراقبت سلامت در کشورهای مختلف با تأثیر پذیری از شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهت ارائه خدمات سلامت از قبیل: پیشگیری، درمان و بازتوانی به آحاد مردم به شکل های متفاوت سازماندهی می شود و در این میان رضایت افراد از خدمات ارائه شده نیز مهم می باشد. هدف از این مطالعه تعیین میزان رضایت مراجعین از پزشکان خانواده مراکز بهداشتیدرمانی شهرستان جیرفت و ارتباط آن با متغییر های دموگرافیک پزشکان بود.

 

روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، دادها از طریق پرسشنامه‌ی خود ساخته که روایی و پایایی آن تأیید شد و شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و 11 سوال رضایتمندی بود جمع آوری گردید. از طریق نمونه گیری تصادفی ساده 234 فرد مراجعه کننده به مراکز بهداشتیدرمانی پرسشنامه را تکمیل و پزشکان خانواده در هر مرکز نیز فرم اطلاعات دموگرافیک را کامل کردند. داده ها وارد نرم افزار آماریSPSS  شده و با استفاده از آزمون های آماری استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.

 

یافته های پژوهش: سن شرکت کنندگان در مطالعه 62-18 سال با میانگین71/10 ±09/30، اکثریت آنان زن و متأهل بودند. میانگین کلی نمره‌ی رضایتمندی 68/3± 63/42 بدست آمد. 47/9% رضایت بسیار بالا، 04/30% رضایت بالا، 09/33% رضایت متوسط، 12/15% نمرهی رضایت کم و 28/12% رضایت خیلی کم را گزارش کردند. بجز متغییر بیتوته(04/0P=) هیچکدام از متغییرهای دموگرافیک پزشکان خانواده بر روی شاخص رضایتمندی اثر نداشت.

 بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که میانگین شاخص رضایتمندی در افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی بالا بوده و بیتوته پزشکان خانواده نیز بر روی این شاخص اثر داشت. آگاهی افراد از برنامه های پزشک خانواده به ارتقاء کیفیت برنامه ها و افزایش رضایت افراد کمک خواهد کرد.

متن کامل [PDF 678 kb]   (1896 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/7/14 | پذیرش: 1394/8/4 | انتشار الکترونیک: 1394/8/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی زانکو می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Zanko Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb