دوره 20، شماره 67 - ( 11-1398 )                   جلد 20 شماره 67 صفحات 49-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakour Sefate Sedighi Z, Sharifi Daramadi P. The Effectiveness of Training to Overcome the Learned Helplessness on Promoting Life Expectancy and the Mental Health in Women with Breast Cancer. Zanko J Med Sci 2020; 20 (67) :33-49
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-478-fa.html
شکورصفت صدیقی زیبا، شریفی درامدی پرویز. اثربخشی آموزش غلبه بر درماندگی آموخته شده بر ارتقاء امید به زندگی و سلامت روان زنان مبتلا به سرطان پستان. مجله علوم پزشکی زانکو. 1398; 20 (67) :33-49

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-478-fa.html


چکیده:   (3778 مشاهده)
زمینه وهدف: هدف از مطالعه حاضر اثربخشی آموزش غلبه بر درماندگی آموخته­ شده بر ارتقاء امید به زندگی و سلامت روان در زنان مبتلا به سرطان پستان بود که در سال 1396 انجام گردید. با توجه به شیوع نسبتاً بالای این سرطان در زنان، به­ کارگیری راهبردهایی جهت توانمند‌سازی روان­شناختی زنان مبتلا توصیه شده است. جامعه‌ی پژوهش حاضر، زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه­کننده به بخش درمانی مرکز تحقیقات سرطان وبیماران درمانگاه ولیعصر واقع در بیمارستان امام خمینی بوده است.
مواد و روش­ کار: روش پژوهش، نیمه آزمایشی و طرح آن، پیش‌آزمون-پس آزمون با گروه مداخله و کنترل بود. روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند شامل 30 نفر بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. به منظور جمع­آوری دادهها از پرسش­نامه‌ی امید به زندگی اشنایدر(Schneider Life Expectancy Questionnaire) و پرسش­نامه سلامت عموم GHQ-28 (General health questionnaire) استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. 12جلسه مداخله به مدت یک ساعت در هفته در محلی واقع در تقاطع امیرآباد شمالی و خیابان فاطمی به صورت گروهی انجام گردید. پس از پایان جلسات از هر دو گروه خواسته خواهد شد تا مجدداً پرسش­نامه را تکمیل نمایند.
یافته‌ها: به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین علائم جسمانی (906/6=F، 015/0=p)، اضطراب (10/307=F، 004/0=p)، اختلال در عملکرد اجتماعی (11/678=F، 002/0=p) و افسردگی‌اساسی (32/378=F، 000/0=p)، تفکرعاملی (6/906=F، 015/0=p) و تفکر راهبردی (10/307=F، 004/0=p) در گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی­ داری وجود دارد. با حذف تأثیر نمرات پیش­ آزمون بین میانگین تعدیل شده علائم جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی اساسی بر حسب گروه در مرحله پس­ آزمون تفاوت معنی­ داری وجود دارد.
نتیجه‌‌گیری: به طور کلی بر اساس این یافته‌ها می‌توان گفت آموزش غلبه بر درماندگی آموخته ­شده در پس‌آزمون باعث کاهش علائم جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی اساسی و افزایش ابعاد امید به زندگی شده است.

 

متن کامل [PDF 730 kb]   (931 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/5/21 | پذیرش: 1398/8/6 | انتشار الکترونیک: 1398/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی زانکو می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Zanko Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb