Shakour Sefate Sedighi Z, Sharifi Daramadi P. The Effectiveness of Training to Overcome the Learned Helplessness on Promoting Life Expectancy and the Mental Health in Women with Breast Cancer. Zanko J Med Sci 2020; 20 (67) :33-49 URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-478-fa.html
شکورصفت صدیقی زیبا، شریفی درامدی پرویز. اثربخشی آموزش غلبه بر درماندگی آموخته شده بر ارتقاء امید به زندگی و سلامت روان زنان مبتلا به سرطان پستان. مجله علوم پزشکی زانکو. 1398; 20 (67) :33-49
زمینه وهدف:هدف از مطالعه حاضر اثربخشی آموزش غلبه بر درماندگی آموخته شده بر ارتقاء امید به زندگی و سلامت روان در زنان مبتلا به سرطان پستان بود که در سال 1396 انجام گردید. با توجه به شیوع نسبتاً بالای این سرطان در زنان، به کارگیری راهبردهایی جهت توانمندسازی روانشناختی زنان مبتلا توصیه شده است. جامعهی پژوهش حاضر، زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعهکننده به بخش درمانی مرکز تحقیقات سرطان وبیماران درمانگاه ولیعصر واقع در بیمارستان امام خمینی بوده است. مواد و روش کار: روش پژوهش، نیمه آزمایشی و طرح آن، پیشآزمون-پس آزمون با گروه مداخله و کنترل بود. روش نمونهگیری به صورت هدفمند شامل 30 نفر بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامهی امید به زندگی اشنایدر(Schneider Life Expectancy Questionnaire) و پرسشنامه سلامت عموم GHQ-28 (General health questionnaire) استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. 12جلسهمداخلهبهمدتیک ساعت در هفته در محلی واقع در تقاطع امیرآباد شمالی و خیابان فاطمی به صورت گروهی انجام گردید. پسازپایانجلساتازهردوگروه خواستهخواهد شدتامجدداً پرسشنامهرا تکمیلنمایند. یافتهها:به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین علائم جسمانی (906/6=F، 015/0=p)، اضطراب (10/307=F، 004/0=p)، اختلال در عملکرد اجتماعی (11/678=F، 002/0=p) و افسردگیاساسی (32/378=F، 000/0=p)، تفکرعاملی (6/906=F، 015/0=p) و تفکر راهبردی (10/307=F، 004/0=p) در گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. با حذف تأثیر نمرات پیش آزمون بین میانگین تعدیل شده علائم جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی اساسی بر حسب گروه در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجهگیری:به طور کلی بر اساس این یافتهها میتوان گفت آموزش غلبه بر درماندگی آموخته شده در پسآزمون باعث کاهش علائم جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی اساسی و افزایش ابعاد امید به زندگی شده است.