دوره 17، شماره 53 - ( 6-1395 )                   جلد 17 شماره 53 صفحات 38-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khasi B, Yousefi F, azadi N, taymoori P. Evaluation of trait anger elementary school teachers in SANANDAJ City. Zanko J Med Sci 2016; 17 (53) :31-38
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-126-fa.html
خاصی بیتا، یوسفی فایق، آزادی نمامعلی، تیموری پروانه. بررسی میزان خشم صفت معلمان مدارس ابتدایی شهرسنندج. مجله علوم پزشکی زانکو. 1395; 17 (53) :31-38

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-126-fa.html


چکیده:   (2921 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: هیجان­ها از فرایندهای اصیل روانشناسی هستند. زمانی که اطلاعات هیجانی به درستی دریافت نمی­شوند احتمال استفاده از مکانیسم­های نوروتیک در شرایط استرس­زا افزایش می­یابد. خشم  نیز هیجانی است که به صورت فطری در همه وجود دارد و شناخت و کنترل آن بسیار حائز اهمیت است. هدف از این پژوهش سنجش هیجان خشم معلمان شهر سنندج و مقایسه آن بین معلمان مدارس پسرانه و دخترانه می­باشد.

روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی می­باشد. جامعه آماری 283 نفر از معلمان مدارس دخترانه و پسرانه است که در مقطع ابتدایی تدریس می­کنند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه خشم صفت- حالت اسپیلبرگر2 و با روش نمونه گیری تصادفی جمع­آوری شد. داده­ها با استفاده از نرم افزارSPSS-18 نرم افزارR تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: بالاترین خرده مقیاس­های خلق و خوی خشمگینانه با میانگین 64/2±52/6  و واکنش خشمگینانه با میانگین 89/2±62/11 به ترتیب متعلق به معلمان پایه چهارم مدارس دخترانه می­باشند. همچنین نتایج نشان داد که بین خشم با جنسیت و سابقه خدمت معلمان ارتباط معناداری وجود دارد. ارتباط معناداری بین خرده مقیاس­های خشم صفت مشاهده شد و این ارتباط در بین معلمان مدارس دخترانه قوی­تر می­باشد (01/0 > .(p

نتیجه گیری: خشم صفت یکی از زیرمقیاس­های خشم است و تاثیر بسزایی در بروز آن دارد. نتایج نشانگر بالا بودن میزان خشم صفت و بویژه واکنش خشمگینانه دارد. لازم است که مسئولین اهمیت ویژه­ای در خصوص مدیریت خشم در جامعه قائل شوند و معلمین که راس این هرم هستند در اولویت قرار گیرند.

واژه‌های کلیدی: خشم صفت، معلمان، مدارس ابتدایی
متن کامل [PDF 580 kb]   (1080 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/24 | پذیرش: 1395/5/9 | انتشار الکترونیک: 1395/7/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی زانکو می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Zanko Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb