[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 54 - ( 9-1395 ) ::
جلد 17 شماره 54 صفحات 73-90 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مهارت های تفکر انتقادی دستیاران تخصصی سال های اول تا چهارم دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
آقای فرهاد شریفی ، دکتر علی عمادزاده، آقای محمد شریفی
کارشناسی ارشد بیمارستان بعثت
چکیده:   (134 مشاهده)

زمینه و هدف: با توجه به اینکه تفکر انتقادی یک صلاحیت محوری برای دانشجویان در تمامی رشته‌های دانشگاهی است، هدف پژوهش حاضر بررسی مهارت­های تفکر انتقادی دستیاران تخصصی سال­های اول تا چهارم دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود.

روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- مقطعی می‌باشد. جامعه­ی پژوهش عبارت بود از کلیه­ی دستیارانی که در سال تحصیلی 94-93 در مراکز آموزشی و درمانی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دوره دستیاری، در 2 گرایش و 11 رشته مشغول به تحصیل بودند که تعداد آن­ها 387 نفر بود. از این تعداد با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه‌ای تصادفی، تعداد 156 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای جمع­آوری اطلاعات فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه­ی مهارت‌های تفکرانتقادی کالیفرنیا بودند. به منظور تحلیل داده­ها از آزمون­های t تک­نمونه­ای و تحلیل واریانس یک­راهه استفاده شد.

یافته­ ها: بر اساس تحلیل انجام شده مشخص شد که تفکر نقادانه­ی دانشجویان، پایین­تر از حد مطلوب است (p< 0.001) و بین میزان تفکر انتقادی دستیاران سال­های تحصیلی مختلف، تفاوت معناداری وجود ندارد.

نتیجه­ گیری: نتیجه کلی حاکی از آن است که بهره­گیری دستیاران از قابلیت‌های تفکر انتقادی در حد ضعیفی قرار دارد و بر این اساس پیشنهاد می­شود به پرورش توانایی تفکر انتقادی دستیاران و استفاده از روش­های آموزش فعال توجه بیشتری شود.

واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، دستیاران تخصصی، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 737 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi F, Emadzadeh A, Sharifi M. A Survey on Critical Thinking Skills of residents (Years first to fourth) in Medical School of Mashhad University of Medical Sciences. Zanko J Med Sci. 2016; 17 (54) :73-90
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-146-fa.html
شریفی فرهاد، عمادزاده علی، شریفی محمد. بررسی مهارت های تفکر انتقادی دستیاران تخصصی سال های اول تا چهارم دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله علوم پزشکی زانکو. 1395; 17 (54) :73-90

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-146-fa.html

دوره 17، شماره 54 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی زانکو Zanko Journal of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 792 queries by yektaweb 3461