دوره 17، شماره 55 - ( 12-1395 )                   جلد 17 شماره 55 صفحات 21-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

احمدپور محمد، حلاج زاده جمال، حسینی سید حمید، علیزاده مائده، رحمانی وحید. بررسی تأثیر آموزش حضوری بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر در مورد کم خونی ناشی از فقرآهن. مجله علوم پزشکی زانکو. 1395; 17 (55) :12-21

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-148-fa.html


چکیده:   (3021 مشاهده)

زمینه و هدف: کم‌خونی ناشی از فقر آهن یکی از مشکلات تغذیه‌ای شایع در جهان است که شیوع آن در دختران بعد از بلوغ به دلیل خونریزی ماهیانه افزایش می‌یابد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر آموزش حضوری بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش­آموزان دختر در مورد کم خونی ناشی از فقرآهن می‌باشد.

مواد و روش کار: در این مطالعه مداخله‌ای (نیمه تجربی) 300 نفر از دانش‌آموزان دختر سه پایه اول دبیرستان‌های شهر مراغه (150 نفر در گروه مداخله و 150 نفر در گروه کنترل) به طور تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. قبل از اجرای برنامه آموزشی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد به وسیله پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و پس از اجرای برنامه آموزشی و با گذشت 45-30 روز از مداخله، تاثیر آموزش بهداشت در هر دو گروه مداخله و کنترل مورد مقایسه قرار گرفت.

یافته­ ها: نتایج نشان داد قبل از آموزش اختلاف معناداری بین گروه‌های مورد مطالعه از نظر آگاهی، نگرش و عملکرد وجود ندارد اما بعد از انجام مداخله آموزشی اختلاف معناداری در آگاهی، نگرش و عملکرد در گروه مداخله دیده شد (P<0.0001).

نتیجه­ گیری: نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد دانش­آموزان گروه مداخله افزایش یافته بود این بدان معناست که انجام مداخله آموزشی باعث مطلوب‌تر شدن آگاهی، نگرش و عملکرد گردیده است. بنابراین با افزایش آگاهی می‌توان گامی مهم در جهت پیشگیری از کم‌خونی ناشی از فقر آهن و ارتقاء سلامت دانش آموزان برداشت و آموزش دختران که مادران آینده‌اند، تاثیری مستقیم در آموزش نسل آینده دارد .

متن کامل [PDF 521 kb]   (920 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/5 | پذیرش: 1395/7/30 | انتشار الکترونیک: 1396/1/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی زانکو می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Zanko Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb