رضایی زاهد، وهابی احمد، کریمیان پور غفار، حبیبی یزدان، منصوری برهان. بررسی ویژگیهای استاد توانمند از دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله علوم پزشکی زانکو. 1398; 20 (64) :52-63
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-375-fa.html
چکیده: (2837 مشاهده)
زمینه و هدف:. اعضای هیئتعلمی بهعنوان ارکان اصلی دانشگاه، نقش مهمی در تعیین کیفیت نظام آموزش عالی دارند که با شناخت ویژگیهای مطلوب آنها میتوان کیفیت آموزشی و اثربخشی نظام آموزشی را ارتقا بخشید. هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگیهای استاد توانمند از دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1394 بود.
مواد و روش کار:. پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی از نوع مقطعی بود. جامعهی مورد بررسی شامل تمامی اساتید دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که از بین آنها تعداد 120 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای مشتمل بر دو بخش سؤالات دموگرافیک و سؤالات مربوط به ویژگیهای استاد توانمند بود که توسط اساتید تکمیل گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده نرم افزار spss نسخه 22 و فرمول های آمار توصیفی(فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی(تی مستقل و تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی LSD) تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: 77 نفر از نمونههای مورد بررسی، مذکر و 43 نفر مؤنث بودند. میانگین و انحراف استاندارد سن وسابقه خدمت اساتید به ترتیب برابر با 4/51±42 و 0/65± 2/20 بود. میانگین و انحراف استاندارد مولفه های یک استاد توانمند شامل: مولفهی روش تدریس 0/83± 3/98، شخصیت فردی0/93± 3/79، ارتباط بین فردی 0/72± 3/64، ارزشیابی 0/76± 3/77، دانش پژوهی 0/79± 3/67 و رعایت قوانین0/83± 3/87 بود. مهمترین اولویت اساتید، حیطه روش تدریس و کماهمیتترین اولویت دانش پژوهی بود.
نتیجهگیری: تسلط استاد در درس مورد تدریس از مهمترین ویژگی استاد توانمند از دیدگاه اساتید میباشد که باید به آن توجه ویژه نمود. لذا دانشگاهها بایستی در انتخاب اساتید، از مدرسین با توان علمی بالا استفاده نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/11/29 | پذیرش: 1397/7/22 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26