toghiani S, karimi A. The Association of Anemia with Learning and Memory in Students of Imam Raouf Educational Complex of Isfahan, 1397. Zanko J Med Sci 2019; 20 (66) :46-55
URL:
http://zanko.muk.ac.ir/article-1-468-fa.html
قانعی میثم، طغیانی شیما، کریمی اکبر. بررسی ارتباط کم خونی و روند یادگیری و حافظه در بین دانش آموزان مجتمع آموزشی امام رئوف اصفهان سال 1397. مجله علوم پزشکی زانکو. 1398; 20 (66) :46-55
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-468-fa.html
دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان
چکیده: (4946 مشاهده)
زمینه وهدف : : افراد مبتلا به کمبود آهن حتی بدون کم خونی، همیشه احساس خستگی می کنند و علاقه ای به بهتر انجام دادن کارها ندارند در نتیجه بازده کاری آنها کمتر می شود. این موضوع با توجه به گستردگی فقر آهن به خصوص در پسران و دختران نوجوان، اثرات عمیق و زیان بارتری بر کلیه سطوح جامعه از جمله بهداشت و درمان، اقتصاد، آموزش و پرورش و ... میگذارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع کم خونی ناشی از فقر آهن و تاثیر آن بر میزان یادگیری و حافظه در دانش آموزان مجتمع آموزشی امام رئوف انجام شد.
مواد و روش کار: در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای) خوشه ای و طبقه بندی شده ) استفاده شده است که بر روی 300 دانش آموز (181دختر و119 پسر) که به طور تصادفی انتخاب گردیدند انجام شد. ابزار گرد آوری اطلاعات شامل پرسشنامه و انجام آزمایشات خونی (HB,HCT,MCV,Ferritin ) بود. به منظور دستیابی به نتایج از نرم افزار SPSS22 و آزمون chi-square استفاده گردید.
یافته ها : نتایج این بررسی نشان داد ارتباط معنی داری میان سطح فریتین، هموگلوبین و هماتوکریت با سطوح اختلالات یادگیری در دانش آموزان وجود دارد(0/000=p). اما ارتباط معنی داری میان وزن توده بدنی وجنس با سطوح اختلالات یادگیری در دختران و پسران مورد آزمایش نبود(P=0/9,P=0/2).
نتیجه گیری: با توجه به شیوع نسبتاً بالای فقرآهن و نظر به اینکه کم خونی باعث اختلال در یادگیری و مهارتهای گفتاری و رفتاری و کاهش بهینه هوش میگردد پیشنهاد میگردد کودکان قبل از ورود به دبستان به منظور تشخیص کم خونی ناشی از فقر آهن، انجام آزمایشات هماتوکریت، هموگلوبین، فریتین جزو درخواستهای سنجش سلامتی کودکان قرار گیرد. هم چنین پیشنهاد میشود این مطالعه بر روی گروههای مختلف سنی و جنسی که در معرض کمبود فقر آهن هستند و با تعداد شرکتکننده بیشتر و در مدت زمانی طولانیتری اجرا شود و عملکرد آنها نیز مورد بررسی قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/2/18 | پذیرش: 1398/4/26 | انتشار الکترونیک: 1398/7/10