دوره 20، شماره 66 - ( 7-1398 )                   جلد 20 شماره 66 صفحات 55-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان
چکیده:   (4973 مشاهده)
زمینه وهدف : : افراد مبتلا به کمبود آهن حتی بدون کم خونی، همیشه احساس خستگی می­ کنند و علاقه­ ای به بهتر انجام دادن کارها ندارند در نتیجه بازده کاری آن‌ها کمتر می­ شود. این موضوع با توجه به گستردگی فقر آهن به خصوص در پسران و دختران نوجوان، اثرات عمیق و زیان بارتری بر کلیه سطوح جامعه از جمله بهداشت و درمان، اقتصاد، آموزش و پرورش و ... می­گذارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع کم خونی ناشی از  فقر آهن و تاثیر آن بر میزان یادگیری و حافظه در دانش­ آموزان مجتمع آموزشی امام رئوف انجام شد.

مواد و روش کار: در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای) خوشه ای و طبقه بندی شده ) استفاده شده است که بر روی 300 دانش آموز (181دختر و119 پسر) که به طور تصادفی انتخاب گردیدند انجام شد. ابزار گرد آوری اطلاعات شامل پرسشنامه و انجام آزمایشات خونی (HB,HCT,MCV,Ferritin ) بود. به منظور دستیابی به نتایج از نرم افزار SPSS22 و آزمون chi-square استفاده گردید.
یافته ها :  نتایج این بررسی نشان داد ارتباط معنی داری میان سطح فریتین، هموگلوبین و هماتوکریت با سطوح اختلالات یادگیری در دانش آموزان وجود دارد(0/000=p). اما ارتباط معنی داری میان وزن توده بدنی وجنس با سطوح اختلالات یادگیری در دختران و پسران مورد آزمایش نبود(P=0/9,P=0/2).
نتیجه گیری: با توجه به شیوع نسبتاً بالای فقرآهن و نظر به این‌که کم خونی باعث اختلال در یادگیری و مهارت‌های گفتاری و رفتاری و کاهش بهینه هوش می­گردد پیشنهاد می­گردد کودکان قبل از ورود به دبستان به منظور تشخیص کم خونی ناشی از فقر آهن، انجام آزمایشات هماتوکریت، هموگلوبین، فریتین جزو درخواست­های سنجش سلامتی کودکان قرار گیرد. هم چنین پیشنهاد می­شود این مطالعه بر روی گروه­های مختلف سنی و جنسی که در معرض کمبود فقر آهن هستند و با تعداد شرکت­کننده بیشتر و در مدت زمانی طولانی­تری اجرا شود و عملکرد آن‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.
متن کامل [PDF 468 kb]   (1021 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/2/18 | پذیرش: 1398/4/26 | انتشار الکترونیک: 1398/7/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.