زمینه وهدف: اهمال کاری معادل سهل انگاری و به تعویق انداختن میباشد. یا به زبانی ساده تر می توانیم بگوییم که اهمال کاری به معنی کار امروز را به فردا انداختن است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انعطاف پذیری شناختی و ذهن آگاهی با اهمال کاری دانشجویان بود. روش بررسی: پژوهش حاضر مقطعی و از نوع توصیفی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در نیم سال اول سال تحصیلی94-93 تشکیل دادند. حجم نمونه این پژوهش 120 نفر ازدانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی تعیین شد؛ که نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و فرمول تعیین حجم نمونه مورگان انتخاب شدند. یافته ها: نتایج نشان داد بین انعطاف پذیری شناختی و اهمال کاری (228/0R=-) همبستگی منفی وجود دارد که در سطح (05/0P≤) معنی دار است، همچنین بین ذهن آگاهی و اهمالکاری (387/0R=-) همبستگی منفی وجود دارد که درسطح (01/0P≤) معنیداراست. نتیجه گیری: توجه به نقش اهمال کاری در عملکرد تحصیلی و سلامت روانی- اجتماعی دانشجویان و رابطه ذهن آگاهی با این متغیر، به نظر می رسد با آموزش ذهن آگاهی به دانشجویان می توان به بهبود اهمال کاری آنان کمک نموده و اقدامات مؤثر روانشناختی مناسبی انجام داد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |