زمینه و هدف: پژوهشها نقش برخی آسیبها و اختلالات روانی را در پیشبینی مکانیسمهای دفاعی نشان دادهاند اما بررسی این رابطه در گروههای بهنجار کمتر مورد توجه بوده است. هدف پژوهش حاضر، پیشبینی سطوح مختلف مکانیسمهای دفاعی بر اساس پنج عامل بزرگ شخصیت در دانشجویان بود.
روش بررسی: از منظر شیوه گردآوری دادهها، مطالعه حاضر جزء مطالعات توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه تهران که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند. از میان جامعه آماری، 170 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و به فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کاستا و مک کری و پرسشنامه سبکهای دفاعی آندروز، سینگ و باند پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها، از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که ویژگیهای شخصیتی سازگاری و برونگرایی میتوانند استفاده از مکانیسمهای دفاعی رشدیافته را پیشبینی کنند. همچنین یافتههای مطالعه حاکی از آن بود که عوامل شخصیتی روانرنجوری و مسئولیت پیشبین استفاده از مکانیسمهای دفاعی رشدنایافته هستند. بهعلاوه، نشان داده شد که ویژگیهای شخصیتی روانرنجوری و سازگاری استفاده از مکانیسمهای دفاعی روانآزرده را پیشبینی میکنند.
نتیجه گیری: به نظر میرسد که ویژگیهای شخصیتی در استفاده دانشجویان از مکانیسمهای دفاعی نقش مهمی دارند و بررسی آنها احتمالا بتواند تحلیلهای بالینی را تسهیل نماید. به عبارت دیگر، ویژگیهای فردی میتوانند بهعنوان یک منبع اطلاعاتی در بررسی دفاعهای روانشناختی موثر واقع شوند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |