دوره 20، شماره 65 - ( 4-1398 )                   جلد 20 شماره 65 صفحات 71-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afshak S, moradi A, Yazdanbakhsh K. The Effect of computerized cognitive rehabilitation on improving the response inhibition and planning in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Zanko J Med Sci 2019; 20 (65) :62-71
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-426-fa.html
افشک شیوا، مرادی آسیه، یزدانبخش کامران. تاثیر توان‌بخشی‌شناختی رایانه یار بر بهبود بازداری پاسخ، برنامه‌ریزی دانش آموزان پسر دوره ی ابتدایی دارای نشانه های نارسایی توجه- بیش فعالی (ADHD). مجله علوم پزشکی زانکو. 1398; 20 (65) :62-71

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-426-fa.html


دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده:   (2121 مشاهده)
زمینه و هدف : اختلال نارسایی توجه_ بیش فعالی ، از شایع‌ترین اختلالات عصب _تحولی  دوران کودکی است که با سه مشخصه‌ی نارسایی توجه ، فزون‌کنشی و تکانشگری شناخته می‌شود، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر توان‌بخشی‌شناختی رایانه‌یار بر بهبود بازداری پاسخ، برنامه‌ریزی کودکان واجد نشانه های نارسایی توجه- بیش فعالی است.
مواد و روش کار:  طرح پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است، که در مدارس دوره ابتدایی شهر شهرضا در سال تحصیلی 95-96 اجرا شد، در این پژوهش از مقیاس سوانسون، نولان و پلهام، 1980 (SNAP-IV ( استفاده شد و هم چنین از نسخه ی نرم افزاری آزمون عملکرد پیوسته و آزمون برج های لندن برای اثربخشی استفاده شد، برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس با استفاده ازSPSS 24  استفاده شد.
یافته ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که توان‌بخشی شناختی رایانه یار به طور معنی­داری باعث بهبود بازداری پاسخ و برنامه‌یزی دانش‌آموزان دارای نشانه‌های نارسایی توجه- بیش فعالی می‌شود.                                                                                                                                                                                                                                 
 نتیجه گبری: نتایج این مطالعه نشان داد که دانش آموزان دارای اختلال ADHD از بازداری پاسخ،برنامه ریزی پایینی برخوردار بوده و آموزش توان‌بخشی شناختی با افزایش میزان بازداری پاسخ، برنامه ریزی دانش آموزان دارای اختلال ADHD می‌تواند به بهبود بیش فعالی/کمبود توجه دانش آموزان کمک کند.
متن کامل [PDF 644 kb]   (650 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/19 | پذیرش: 1397/9/27 | انتشار الکترونیک: 1398/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی زانکو می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Zanko Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb